Vakinhoudelijk discussie
Wat doen we hier met leerlingen die iets antwoorden als: Dan kan je de persoon gemakkelijker ontslaan. Aangezien ontslag in principe niet is toegestaan bij een overeenkomst voor bepaalde tijd.
Het is volgens mij niet wat de vraag wil, maar het is wel een voordeel.
Wat doen jullie met leerlingen die antwoorden: werknemer zal meer inzet tonen/gemotiveerder zijn. Ik ben geneigd dit fout te rekenen, omdat het suggereert dat werknemers met bepaalde tijd contract niet/minder gemotiveerd zouden zijn.
Een leerling van mij antwoordde dat ook. Op de site Arbeidscontract ontbinden? RechtNet Advocaten helpt! zie ik dat je beide kan ontbinden, maar dat dit wel aan specifieke regels gebonden is. Ik heb het nu dus niet goed gerekend.
Wat doen jullie met leerlingen die antwoorden: werknemer zal meer inzet tonen/gemotiveerder zijn. Ik ben geneigd dit fout te rekenen, omdat het suggereert dat werknemers met bepaalde tijd contract niet/minder gemotiveerd zouden zijn.
Volgens mij kan dat best wel goed zijn. De zekerheid van een vast contract kan zorgen voor meer betrokkenheid, loyaliteit en motivatie. Ook goed lijkt dat je makkelijker investeert in werknemers met een vast contract (bijv. t.a.v. opleidingen), dat kennis/ervaring langer gewaarborgd is in je bedrijf, dat je lagere kosten hebt vanwege het lagere personeelsverloop, etc.
Neem aan dat het vecon-verslag de mogelijke suggesties ook wel deelt.
Voor mij absoluut goed. Toen ik het examen zelf maakte heb ik dat ook als voordeel opgeschreven. Onbepaalde tijd kan voor meer betrokkenheid zorgen omdat de onzekerheid minder is. Het is immers een vorm van waardering.
Antwoordmodel over medewerkers langer binden is naar mijn idee niet kloppend. Bij contracten van bepaalde en onbepaalde tijd is de opzegtermijn over het algemeen één maand (afwijkingen daargelaten). Dus dit schijnzekerheid dat je medewerkers daarmee ook langer bindt, klopt dan niet.
Wat doen we met antwoorden als 'bedrijf heeft meer zekerheid dat werknemer (langer) blijft'? Is dat hetzelfde als 'langer binden'?
@bml-vissererfgooierscollege-nl in het vwo examen 2022 tv 2 werd betere motivatie van werknemer wel als antwoordoptie gegeven