Meldingen
Alles wissen

Vraag 12

15 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
368 Bekeken
(@theo-vecon)
Lid Admin
Deelgenomen: 3 maanden geleden
Topic starter  

Vakinhoudelijk discussie

Citeren
(@h-j-klopcalvijn-nl)
Lid

Ik heb een aantal leerlingen die de x100% weglaat en dus als antwoord 0,29 geven. Hoewel ze de formule moesten leren volgens de syllabus is het op zich een goed antwoord, hoewel ongebruikelijk om het zo op te schrijven. Hoe denken jullie hierover? Ik moet hierbij dan ook denken aan bijv. de berekeningen voor de solvabiliteit, die we tegenwoordig als percentage berekenen, maar een aantal jaren terug nog gewoon als ratio (zie bijv. de solvabiliteit in de syllabus van beco 2022 i.t.t. 2025). Dit ligt bij bedrijfseconomie blijkbaar allemaal niet zo vast?

BeantwoordenCiteren
(@p-kellerporteum-nl)
Lid

@h-j-klopcalvijn-nl Volgens mij zijn er voldoende organisaties/beleggers die solvabiliteiten inderdaad berekenen als ratio (en niet als percentage), dus dat lijkt me prima te verdedigen als juist antwoord.

BeantwoordenCiteren
(@Joep Derckx)
Gast
Deelgenomen: 2 maanden geleden

Ik heb ook veel leerlingen die dit doen, maar ik heb dit toch fout gerekend. In de syllabus staan expliciet 2 formules die de leerlingen moeten kennen, beide in %. Ze moeten dus voor solvabiliteit in mijn ogen een van deze twee formules gebruiken, hoe jammer ook. 

BeantwoordenCiteren
(@denfi-eventsgmail-com)
Lid

Ben ik niet met je eens. 

Je kunt toch verdedigen dat het antwoord vakinhoudelijk correct is.
De syllabus hoeft niet slaafs gevolgd te worden. Vandaar algemene regel 3.3. 

BeantwoordenCiteren
(@rroozekrans-martinuscollege-nl)
Lid

Bij solvabiliteit ben ik het er mee eens dat het niet per sé in procenten moet. Dat is bij vraag 14.

Maar deze vraag gaat over rentabiliteit. Dat is altijd in procenten (maar waarom ineens niet op 1 decimaal??) 

BeantwoordenCiteren
(@denfi-eventsgmail-com)
Lid

@rroozekrans-martinuscollege-nl 

In het Dupontschema wordt de rentabiliteit wel als een decimaal berekend. 

Overigens was ik door de eerdere opmerkingen inderdaad in de veronderstelling dat het over solvabiliteit ging 🙂 
Het is minder gebruikelijk om een rentabiliteit in een decimaal uit te drukken, maar is het fout? 

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden

0,29 = 29%. 

Ik heb dit dus goed gerekend.

Wanneer een leerling er 0,29% van maakt, dan is dat natuurlijk een punt aftrek. 

BeantwoordenCiteren
(@Andrea)
Gast

als een leerling geen berekening opschrijft, en een fout berekende VV of EV opschrijft is dat automatisch 2 punten aftrek nietwaar?

BeantwoordenCiteren
(@schoolmeestershotmail-com)
Lid

Zou fijn zijn als in de vecon bespreking hier een standpunt in wordt genomen. Ik neig zelf naar 0,29 niet goed te rekenen. Rentabiliteit is een percentage en dient ook zo genoteerd te worden. Dat heeft niks met slaafs syllabus volgen te maken. 

BeantwoordenCiteren
(@Brian Tennebroek)
Gast

De berekeningen in het antwoordmodel zijn factor duizend te klein. Slechts door enkele leerling opgemerkt en als zodanig verwerkt. Het kan toch niet zo zijn dat ik een correcte berekening fout moet rekenen. 2e aanvulling?? Geldt dus ook voor vraag 14, maar daar hoef ik het niet fout te rekenen.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Wat doe ik met een antwoord 28,95%

BeantwoordenCiteren
Lid

De berekeningen in het antwoordmodel zijn factor duizend te klein. Slechts door enkele leerling opgemerkt en als zodanig verwerkt. Het kan toch niet zo zijn dat ik een correcte berekening fout moet rekenen. 2e aanvulling?? Geldt dus ook voor vraag 14, maar daar hoef ik het niet fout te rekenen.

natuurlijk is dat niet fout, gewoon punten dus

BeantwoordenCiteren
Lid

Wat doe ik met een antwoord 28,95%

lees de vakspecifieke regels, daar staat je antwoord.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

@rroozekrans-martinuscollege-nl dank je wel, niet goed gelezen.

BeantwoordenCiteren

Laat een antwoord achter

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Titel *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB

Voorbeeld Revisies van 0 Opgeslagen