Vakinhoudelijk discussie
Niet gegeven volgens welk kengetal de solvabiliteit berekend dient te worden.
Wat als een leerling TV/VV heeft uitgerekend?
@schoolmeestershotmail-com Als niet gespecificeerd wordt welk solvabiliteitskengetal de leerling dient te gebruiken, kunnen we TV/VV niet fout rekenen.
Dan zou ik het fijn vinden als dit bij de bespreking wordt meegenomen. Ik weet namelijk dat het een paar jaar geleden nog gewoon zo in de boeken stond. Bij solvabiliteit meet je verhouding in je vermogen. Of je teller en noemer omdraait maakt aan die verhouding niks uit. Je moet er dan wel rekening mee houden hoe je de uitkomst beoordeeld. Bij TV/VV hoe hoger hoe beter
@schoolmeesters: Sterker nog, in de VWO-syllabus staat als solvabiliteit "elk verhoudingsgetal tussen EV/VV/TV". Hiermee is vastgesteld dat op vakinhoudelijke gronden (artikel 3.3) ieder verhoudingsgetal goed is, zolang maar met deze 3 gerekend wordt.
Gelukkig staat er ook in het CV "voorbeeld van juiste berekeningen zijn", dus andere berekeningen kunnen ook.
@rroozekrans-martinuscollege-nl wordt hiermee ook bedoeld dat het uitdrukken in percentages ook niet verplicht is?
Dat zou ik ook graag willen weten. Moet de solvabiliteit gegeven worden in een percentage?
volgens mij is een percentage niet verplicht, wel gebruikelijk. Ik heb hier nog de oude Stoffels-boeken uit de M&O-tijd. In het boekje NV wordt daar solvabiliteit niet als percentage behandeld. In de syllabus uit die jaren was het ook geen percentage.
In de huidige syllabus is de formule natuurlijk wel als percentage weergegeven.
Graag deze vraag meenemen in bespreking. Ik reken nu EV/TV ook goed (*100%) wegens CV: vb van een juist antwoord.
Ik heb EV/TV fout gerekend.
@jetvangilslive-nl iedere verhouding tussen ev/vv/tv is een solvabiliteitskengetal. Dus EV/TV ook.
Wat als een leerling 41,7 heeft uitgerekend en opgeschreven zonder %-teken. Ik heb 1punt gegeven. Het is dan of 0,417 of 41,7%. Eens?
Ik heb EV/TV fout gerekend.
Dit kan je volgens mij gewoon goed rekenen. Zoals eerder gezegd gaat het om de vermogensstructuur van een bedrijf die kan je op allerlei manieren meten. Ik had het mooier gevonden als leerlingen de uitkomst hadden moeten interpreteren maar goed.
Kijk naar havo bedrijfseconomie 2020 tijdvak 1 vraag 14. Daar hebben destijds ervoor gekozen om de solvabiliteit uit te laten rekenen met de formule (ev/tv) (waarbij de formule gegeven was).
Ik reken oa. om deze reden dit goed.
Als je naar de praktijk kijkt, mag solvabiliteit zowel als percentage als ratio berekend worden. Dus in de praktijk is beide goed. Als er in het examen gevraagd wordt de solvabiliteit uit te rekenen, kunnen we dan de ratio manier wel fout rekenen vanwege de syllabus als het vakinhoudelijk goed is? Ik ben van mening dat de ratio ook goed gerekend moet worden. Maar hoor graag hoe de vergadering hierover denkt.
Daarnaast impliceert het woord verhoudingsgetal in de syllabus dat zowel % als ratio goed is (lijkt mij).
Wat als een leerling het gemiddeld ev en het gemiddeld vv uitrekenen, is dat een identieke fout dus nog wel 1 punt of 2 fouten en dan 0 punten? Ik heb nu 1 punt gegeven en dus gezien als identieke fout.
@hooft-jozefiengmail-com Ik heb daar 1 punt voor afgehaald, want ze doen twee keer hetzelfde fout in dezelfde opgave.
Ook wanneer een leerling x 100 dpet en dan dus geen procent teken opschrijft blijft het mijn inzoens een verhoudingsgetal. Ik zou daar dus geen punt voor aftrekken.
Ligt het aan mij dat ik deze vraag ergens ook wat verwarrend vindt omdat gemeld wordt dat de solvabiliteit gedaald is, maar dat dat nergens uit de cijfers blijkt. Dat kan natuurlijk best/heel goed, maar wel een mogelijke kans dat leerlingen gaan twijfelen. Dat is jammer, want niet nodig.
Mogelijke doorwerkfout van vraag 12 (EV verkeerd berekend)...., dan reken ik gewoon 2 punten.
Ja, daar loop ik ook tegenaan. Vooral wordt (helaas) de winst bij 12 niet meegerekend bij het eigen vermogen. Is dat nou een doorwerkfout vanaf 12? Ik reken het goed, maar twijfel wel....