Meldingen
Alles wissen

Vraag 24

10 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
339 Bekeken
(@theo-vecon)
Lid Admin
Deelgenomen: 3 maanden geleden
Topic starter  

Vakinhoudelijk discussie

Citeren
(@rroozekrans-martinuscollege-nl)
Lid

ik heb bij deze vraag moeite met het CV. De eerste deelscore is: "het inkomen van Eva wordt verminderd met de termijnbedragen van DUO". Volgens mij is dat gewoon onjuist. Haar inkomen wordt helemaal niet verminderd, het vrij beschikbare bedrag wel doordat ze nu nog een andere lening heeft waaraan ze maandelijkse lasten heeft.

Leerlingen die verwoorden dat ze door de andere lening maandelijkse betalingen hebben en dat daardoor minder geleend kan worden omdat er minder ruimte is (waarbij de termen "interest en aflossing" natuurlijk niet noodzakelijk zijn) geven een uitstekend antwoord.

Samenvattend:

- eerste deelscore in CV is fout, inkomen wordt niet verminderd

- interest en aflossing noemen is niet nodig voor een goede 2e deelscore

Dit bericht is gewijzigd 2 maanden geleden door Richard

BeantwoordenCiteren
(@p-kellerporteum-nl)
Lid

@rroozekrans-martinuscollege-nl Helemaal mee eens. Ik ben zelf momenteel een oud-student die zijn DUO-lening aan het terugbetalen is. Mijn maandlasten zijn daardoor gestegen, maar mijn inkomen is zéker niet gedaald.

BeantwoordenCiteren
(@denfi-eventsgmail-com)
Lid

Lastig na te kijken deze vraag.

Antwoord van CV is simpelweg niet correct (deelscore 1).

Dus hoe gaan we hier nu de deelscores toekennen????

BeantwoordenCiteren
(@bejfc-nl)
Lid

Als een leerling zegt dat Eva ook DUO (terug) moet betalen en dat daardoor er meer risico is dat Eva de bank niet terug kan betalen, dan is dat toch goed?

BeantwoordenCiteren
(@Ralph Kubben)
Gast

@bejfc-nl Ik vond dat ook lastig maar denk dat dit antwoord grofweg overeenkomt met het alternatieve antwoord achter of. Dus dat zou 1 deelscorepunt zijn. Het onderdeel waardoor het bedrag dat geleend mag worden, staat eigenlijk al in de vraagstelling. Dus ik zou 1 scorepunt wel toekennen.

BeantwoordenCiteren
(@Ralph Kubben)
Gast

Ik weet dus niet of je ook het eerste scorepunt mag toekennen omdat er niets over de termijnbetalingen vermeld staat.

BeantwoordenCiteren
(@Ralph Kubben)
Gast

Ik ben dit nu aan het nakijken maar geen van mijn leerlingen zou ik op grond van het CV 2 punten kunnen toekennen. De meeste leerlingen geven antwoorden zoals: Doordat er nog een schuld bijkomt waarbij de bank risico loopt dat je de hypotheek niet kunt terugbetalen omdat je niet genoeg geld hebt om deze schuld terug te betalen. Kortom ze noemen niet dat het besteedbaar inkomen daalt en daarmee de koppeling aan minder ruimte voor hypotheeklasten. Ik heb nu voor al dit soort antwoorden 1 punt gegeven maar vind het eigenlijk wel zuur omdat het correctiemodel wel heel dwingend is. Hoe kijken jullie deze vraag na?

BeantwoordenCiteren
(@Robin)
Gast
Deelgenomen: 2 maanden geleden

@Ralph, ik heb precies hetzelfde; ik geef nu 1p voor deelscore 2, dat wordt dan wel genoemd, maar vind wat je moet presteren voor deelscore 1 ook wel erg strikt..

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik ben dit nu aan het nakijken maar geen van mijn leerlingen zou ik op grond van het CV 2 punten kunnen toekennen. De meeste leerlingen geven antwoorden zoals: Doordat er nog een schuld bijkomt waarbij de bank risico loopt dat je de hypotheek niet kunt terugbetalen omdat je niet genoeg geld hebt om deze schuld terug te betalen. Kortom ze noemen niet dat het besteedbaar inkomen daalt en daarmee de koppeling aan minder ruimte voor hypotheeklasten. Ik heb nu voor al dit soort antwoorden 1 punt gegeven maar vind het eigenlijk wel zuur omdat het correctiemodel wel heel dwingend is. Hoe kijken jullie deze vraag na?

Ik heb het nu hetzelfde beoordeeld, maar vind het wel heel streng. Leerlingen lijken goed te begrijpen dat je door twee leningen maandelijks hogere kosten hebt en dat er dus meer risico is dat je het niet kunt terug betalen. 

Een leerling van mij zegt: door de schuld bij Duo heeft zij een hogere kostenpost. Hierdoor is de kans dat Eva de hypotheek niet kan betalen groter. Hierdoor zal de bank een lager bedrag willen uitlenen, omdat Eva een groter risico is dan iemand die leent zonder andere schuld. 

Bestedingsruimte wordt niet genoemd, maar mijns inziens snapte de leerling heel goed waar dit over gaat.

BeantwoordenCiteren

Laat een antwoord achter

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Titel *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB

Voorbeeld Revisies van 0 Opgeslagen