Vakinhoudelijk discussie
Enkele leerlingen rekenen het spaargeld uit tot haar 18de verjaardag komen goed uit op 16.730,61 stoppen dan met doorrekenen tot 1/1/2026 maar komen met de conclusie dat dit al meer is dan de benodigde kosten van 15.000 euro. Dit klopt, en ik geef er nu 2P voor. Kunnen jullie je hier ook in vinden?
niet de bedoeling, maar de vraag is "toon aan" en hiermee is het wel aangetoond. Ik neig naar goedrekenen.
wellicht dat de bespreking hier uitsluitsel over kan geven. Dit hadden de examenmakers makkelijk kunnen voorkomen. Want als met 18 al genoeg is, is het later met interest ook al genoeg. Ben benieuwd naar het verslag
Een leerling van mij start met 14.000 en doet dat maal 1.0165^5 = 15.193,75
Ook dat toont aan dat het voldoende is.
Wat te doen?
Wat mij betreft is het niet redelijk de leerling te straffen voor een slimmere manier van aantonen dan het CV doet. Als na een korte periode van interest het doel al is bereikt, dan zal na een langere periode van interest het doel niet ineens niet meer bereikt zijn. Verder rekenen als de context geen aanleiding geeft voor plotselinge afname van het saldo, is dus inefficiënt en onnodig.
uiteraard. Temeer omdat in de stam gegeven is 'daarna niet gebruikt'. Dit impliceert dat er niets is opgenomen. En deze berekening toont het dus aan. Ik reken dat ook goed. Temeer dat er in CV staat: een voorbeeld van een juiste berekening. Dit is mijns inziens een juiste berekening. Anders had de vraag anders gesteld moeten worden in de trant van: toon aan met een berekening dat de hoogte van het spaarsaldo per 1 januari 2026 genoeg is om....Enkele leerlingen rekenen het spaargeld uit tot haar 18de verjaardag komen goed uit op 16.730,61 stoppen dan met doorrekenen tot 1/1/2026 maar komen met de conclusie dat dit al meer is dan de benodigde kosten van 15.000 euro. Dit klopt, en ik geef er nu 2P voor. Kunnen jullie je hier ook in vinden?
in het saldo zitten deze twee stortingen en 'vangen rente' ook op de ASN Ideaalsparen. Uiteraard is het geen compleet antwoord, maar de berekening toont wel aan dat het meer is dan 15.000. Ik zou het goedkeuren.Een leerling van mij start met 14.000 en doet dat maal 1.0165^5 = 15.193,75
Ook dat toont aan dat het voldoende is.
Wat te doen?
Kunt u me uitleggen op welke grond ik dit antwoord goed kan rekenen? Het doel van de vraag is of een leerling in staat is om te berekenen hoe hoog een spaarsaldo op een bepaald moment is (in dit geval per 1/1/2026). Op geen enkel moment is het saldo 14.000 x 1.0165^5. Ik geef voor dit antwoord dus 0 punten.
Overigens geef ik nu 1p als leerlingen tot de 18de verjaardag rekenen en niet doorrekenen tot 1/1/2026. Dit gezien de vermelding van de datum in de vraag. Te streng?
Dank
vind ik een lastige.
Leerling die rekent tot 18de verjaardag en concludeert dat er dan al voldoende spaarsaldo is, is oplettend bij het doel van de vraag (anders dan het doel het rekenen met samengestelde interest). Echter daardoor kan deze leerling ook 1 fout niet meer maken. Terwijl we bij andere leerlingen, die bijvoorbeeld rekenen met verkeerd interestpercentage voor deze laatste periode, wel 1p in mindering brengen.
Leerling heeft bij mij alles gerekend met 1,65% - dan ga je in principe 2x de mist in, maar dat vind ik erg streng. Geneigd alsnog 1p te geven, wat vinden jullie?
Wat te doen met de laatste oprenting: x 1,065^6?
Hierin zitten eigenlijk 2 fouten: 1 in de groeifactor en 1 in de tijd.
Moet ik dit zien als 2 fouten? Lijkt me aan de strenge kant, aangezien leerling de rest van de berekeningen wel goed heeft gedaan. Dat zou betekenen dat hij helemaal geen punten meer over zou houden...
Wat te doen als een leerling continu met het rentepercentage van 1,65% rekent?
Sowieso een punt aftrek voor de eerste 10 jaar. De 8 jaar erna is een identieke fout. Maar hij kan geen rentewisseling doorvoeren. Kost dit hem dan het 2e punt? Of is het inherent aan het gebruik van 1,65% in de andere jaren?
Graag jullie mening.
ik heb. een leerling die alles doet met enkelvoudige interest. is dat de eerste twee scorepunten niet of is het 1 steeds dezelfde fout en dus wél een punt van de eerste twee scorepunten? en wel punt voor conclusie?
Wat te doen als een leerling continu met het rentepercentage van 1,65% rekent?
Sowieso een punt aftrek voor de eerste 10 jaar. De 8 jaar erna is een identieke fout. Maar hij kan geen rentewisseling doorvoeren. Kost dit hem dan het 2e punt? Of is het inherent aan het gebruik van 1,65% in de andere jaren?
Graag jullie mening.
Ik heb hier 1 punt voor gegeven. Het is inderdaad misschien een identieke fout maar wel binnen dezelfde vraag dus hoef je dat volgens mij maar 1 keer aan te rekenen.
Enkele leerlingen rekenen het spaargeld uit tot haar 18de verjaardag komen goed uit op 16.730,61 stoppen dan met doorrekenen tot 1/1/2026 maar komen met de conclusie dat dit al meer is dan de benodigde kosten van 15.000 euro. Dit klopt, en ik geef er nu 2P voor. Kunnen jullie je hier ook in vinden?
Volgens het Vecon verslag moet de lln er dan bijzetten dat dit bedrag nog verder groeit. Ik snap best dat lln dat niet doen en ik zie dat bij mijn lln die niet verder doorrekenen ook niet staan. Kijken jullie dit na volgens het vecon verslag of kennen jullie daar toch 2 punten voor toe?