Vakinhoudelijk discussie
Zijn er algemene regels over het niet maken van berekeningen op de uitwerkbijlage (zoals bij deze vraag)? Een verontrustte ouder stuurt een mail dat zoon dat niet heeft gedaan. Zijn berekeningen staan op zijn antwoordblad en de bijlage is leeg. Wel of geen punten? In het CV is er niets over vermeld.
Wat mij betreft gaat het erom dat de berekeningen zijn gemaakt
@j-m-hoogebeenwaerdenborch-nl Ik heb iets soortgelijks ergens anders. Als de berekeningen ergens staan is het wat mij betreft prima
Nou, dat betwijfel ik. Op zich kan ik me prima vinden in het feit dat de berekeningen ergens staan in de uitwerkingen. Helaas staat in de vraag dat de leerling de uitwerkbijlage MOET invullen. Dat heeft deze leerling niet gedaan.
Het is wel spijkers op laag water zoeken, technisch gezien heeft de leerling de vraag niet beantwoord.
leerling geeft verkeerde bedrag bij lening DUO maar telt alles wel goed op. Ik wil 4de deelscore niet toekennen. Wat is uw mening ?
De leerling heeft de antwoorden op de antwoordbijlage gemaakt, maar de berekening elders. Het antwoord model geeft hier punten voor de uitkomsten en niet de berekeningen.
Dit kom ik ook tegen, ik geef de 4e punt dan ook niet.
IK vind het gaan om een doorwerkende fout. Er is wel een optelling gemaakt van de totale uitgaven na belastingvoordeel plus de lening van DUO dus de 4de punt zou toegekend moeten worden
Ik zou het 4de punt ook niet geven, het 4de punt is voor DUO én optelling, mocht je een van de eerdere dingen fout hebben (scorepunt 1t/m3) dan zou het in mijn ogen wel een dorwerkfout zijn.
eens
Sommige leerlinge hebben bij 'totale uitgaven na belastingvoordeel' alleen de netto rente-uitgaven genoteerd en dus de aflossing vergeten, maar bij 'totale uitgaven aan beide leningen' hebben ze de aflossing er wel weer bijgeteld, dus het eindbedrag klopt wel. Ik heb 1 punt in mindering gebracht (of is dit te streng?)
@kees: Dat is precies hoe het is afgesproken en hoe het in het CV staat, dus inderdaad 1 punt in mindering
Hoe kan een leerling nou weten dat het termijnbedrag zoals vermeldt staat in informatiebron 6 een annuïteit is????
Doordat in de bron ook het jaarlijkse interestpercentage over de studielening staat vermeldt, gaan leerlingen dus nog apart interest uitrekenen over het schuldbedrag.
Bij het maandelijkse termijnbedrag aan DUO had moeten staan: De maandelijkse annuïteit bedraagt € 145,60
Beste collega's, ik deze mail naar de Vecon en Cito sturen, want een Havo leerling bedrijfseconomie hoeft echt niet te weten dat in een termijnbedrag (aflossing en interest zit)
Dat leidt ertoe dat veel leerlingen, dus € 145,60 en een interestdeel uitrekenen over het schuldbedrag.
Ik heb dus nu net melding naar cito gemaakt, dat bij vraag 27 wordt verondersteld dat een leerling weet dat in een termijnbedrag van DUO, aflossing en interest zit. Dat hoeft een HAVO BECO leerling toch echt niet te weten, ik heb dat in ieder geval niet gezien in de examendomeinen
Het woord termijnbedrag komen ze tegen bij bijvoorbeeld koop op afbetaling. Ook daar is het bedrag aflossing + interest. Ik denk dus dat de leerlingen het hadden kunnen weten.
Beste Anoniem,
In de examendomeinen wordt koop of afbetaling genoemd, maar daarbij wordt dan in de verschillende lesmethodes wel de annuïteit als terugkerend bedrag genoemd. Daarnaast is de examenmaker van deze vraag er ook mee aan het 'rommelen' gegaan want bij de berekening van de lening DUO is het invulveld opeens licht grijs. Moet een leerling dan vermoeden dat hier geen berekening getoond hoeft te worden. Serieus echt triest...wie deze vraag heeft gemaakt