Vakinhoudelijk discussie
Is geen BKR toetsing ook goed? volgens mij wordt dit bij crowdfunding niet gedaan en bij de bank wel
ik zou het goed rekenen
@schoolmeestershotmail-com Ik ben ook geneigd dat goed te rekenen, maar dat lijkt ook wel erg op de opmerking die onder deze vraag in het CV staat.
Waarom is dat overigens geen juiste reden? Ik kan me zo voorstellen dat startende ondernemers dit in de praktijk wel degelijk als reden zien om voor (vormen van) crowdfunding te gaan.
Waarom is dat overigens geen juiste reden? Ik kan me zo voorstellen dat startende ondernemers dit in de praktijk wel degelijk als reden zien om voor (vormen van) crowdfunding te gaan.
ik had in eerste instantie dezelfde gedachte. Sterker nog: het is vaak een reden om financiering via crowdfunding te regelen. Maar als je de vraag heel precies leest staat er "in vergelijking met het aangaan van een lening bij een bank". Dit impliceert dat er dus wel een lening aangegaan kan worden.
Volgens mij zijn dit spijkers op laag water, maar het is de enige reden die ik kan bedenken. Anders is de opmerking volgens mij onterecht.
BKR-toetsing is alleen voor particulieren. Bij bedrijfskrediet wordt geen BKR-toets gedaan.
BKR-toetsing is alleen voor particulieren. Bij bedrijfskrediet wordt geen BKR-toets gedaan.
en hoe zit dat dan bij een vof waar geen scheiding is tussen zakelijk en prive?
Leerlingen geven aan dat de rente lager kan zijn bij crowdfunding en dat er geen onderpand wordt geëist. Zijn dit beide voorwaarden voor de lening (2e punt correctievoorschrift) of zijn de genoemde punten zodanig verschillend dat aan dit antwoord 2 punten kunnen worden toegekend?
Leerlingen geven aan dat de rente lager kan zijn bij crowdfunding en dat er geen onderpand wordt geëist. Zijn dit beide voorwaarden voor de lening (2e punt correctievoorschrift) of zijn de genoemde punten zodanig verschillend dat aan dit antwoord 2 punten kunnen worden toegekend?
dat heb ik goed gerekend. De leerling kan niet weten dat de verschillende leningsvoorwaarden door het CV onder één antwoord gerekend worden. Onderpand en interest zijn echt 2 andere zaken.
dat heb ik goed gerekend. De leerling kan niet weten dat de verschillende leningsvoorwaarden door het CV onder één antwoord gerekend worden. Onderpand en interest zijn echt 2 andere zaken.
Eens met Richard.
Maar sinds wanneer is er een onderpand bij een lening?
Zou dan moeten zijn: bij ene lening kan een onderpand worden gevraagd, bij crowdfunding niet
Ik heb onderpand fout gerekend. Dan gaat het al snel in de richting van een hypotheeklening en het gaat m.i. hier meer om een bedrijfskrediet. Wat doen jullie met het antwoord dat de bedrijf bij een lening voldoende vermogen moet hebben en bij crowdfunding dit niet nodig is?
Voordat ik het onderwijs inging was ik als financieel directeur in het mkb werkzaam. Bij een van de bedrijven hadden wij onze voorraad verpand aan de bank op een lening in rekening courant.
Onderpand is heel normaal, ook bij niet-hypothecaire leningen. Banken kiezen hier regelmatig voor. Daarom reken ik het wel goed, ik heb het ook zo uitgelegd met dit praktijkvoorbeeld.
De vraag is mogelijke voordelen. Dit is een mogelijk voordeel als het bij crowdfunding niet plaatsvindt en bij een bank wel.
Dank voor de uitleg, dan ga ik dat aanpassen. En de voorwaarde dat bedrijven eerst over voldoende vermogen moeten beschikken om een lening te krijgen en dat dit niet nodig is bij crowd funding?
Wat doien jullie met het antwoord dat er bij crowdfunding meer dan het doelbedrag kan worden opgehaald? Goed?
veel leerlingen zeggen dat je helemaal geen rente hoeft te betalen bij crowdfunding. Dat is natuurlijk goed als de crowdfunding donatie-gebaseerd is. Wat vinden jullie daarvan?
@hooft-jozefiengmail-com: ik vind dat goed, donatie
Wij moesten zelfs onze debiteuren in onderpand geven......Voordat ik het onderwijs inging was ik als financieel directeur in het mkb werkzaam. Bij een van de bedrijven hadden wij onze voorraad verpand aan de bank op een lening in rekening courant.
Onderpand is heel normaal, ook bij niet-hypothecaire leningen. Banken kiezen hier regelmatig voor. Daarom reken ik het wel goed, ik heb het ook zo uitgelegd met dit praktijkvoorbeeld.
De vraag is mogelijke voordelen. Dit is een mogelijk voordeel als het bij crowdfunding niet plaatsvindt en bij een bank wel.
@hooft-jozefiengmail-com: is een donatie vreemd vermogen?
veel leerlingen zeggen dat je helemaal geen rente hoeft te betalen bij crowdfunding. Dat is natuurlijk goed als de crowdfunding donatie-gebaseerd is. Wat vinden jullie daarvan?
Hier ga ik niet in mee. Er zijn nog meer vormen van crowd-funding, ieder met hun eigen mogelijkheden. De vraag is heel duidelijk om voor SailingSea crowdfunding te vergelijken met lenen bij een bank. In bron 2, punt 3, staat duidelijk aangegeven hoe de crowdfunding bij SailingSea is vormgegeven (met een interestdragende lening dus). Hiermee worden de andere mogelijkheden uitgesloten.
@rroozekrans-martinuscollege-nl Je hebt helemaal gelijk. Ik had de vraag niet goed gelezen.
Ik heb er ook overheen gelezen dat het moet gaan om crowdfunding en vreemd vermogen. Dan is geen rente inderdaad niet juist.
@rroozekrans-martinuscollege-nl En als de leerling schrijft dat het rentepercentage op leningen bij crowdfunding vaak lager ligt?
@jetvangilslive-nl Ik loop hier ook tegenaan. Als leerlingen zeggen dat de rente bij CF lager is, dan is dit in principe onjuist (vaak juist hogere rente, want meer risico voor investeerders). Maar dit antwoord ligt wel in lijn met het tweede voorbeeldantwoord. Het zal vanmiddag tijdens de examenbespreking wel duidelijk worden, maar misschien heeft iemand hier nu al een goeie kijk op.
Wat doien jullie met het antwoord dat er bij crowdfunding meer dan het doelbedrag kan worden opgehaald? Goed?
Soortgelijke antwoorden zie ik ook voorbij komen: 'Bij crowdfunding kun je makkelijker aan veel geld komen omdat je makkelijker 10.000 mensen kunt vinden die €1 doneren dan 1 iemand (de bank) die jou €10.000 leent'. Of lijkt dit te veel op de opmerking in het CV?
Hoor graag hoe jullie dit zien.
Hier ook antwoorden als: aantrekken van VV via crowdfunding is makkelijker te doen dan in vergelijking met het aangaan via de bank en twee: bij het aantrekken van VV via crowfunding bespaar je geld in vergelijking met het aantrekken via een bank
Graag jullie feedback.
Bij crowdfunding kan een groter bedrag opgehaald worden heb ik onjuist geteld omdat de vermogensbehoefte bekend is. Ze hebben niet meer nodig. Ben ik hier te streng geweest?
eens, in mijn werk als bedrijvenadviseur was verpanding bij zakelijke financieringen zeer gebruikelijk
Bij de bespreking gaven ze aan dat dit wel een juist antwoord is. Vind het alleen niet terug in het verslag.
Bij crowdfunding kan een groter bedrag opgehaald worden heb ik onjuist geteld omdat de vermogensbehoefte bekend is. Ze hebben niet meer nodig. Ben ik hier te streng geweest?
Bij de bespreking gaven ze aan dat dit ook juist is. Het staat alleen niet in het veconverslag.