Vakinhoudelijke discussie
In vraag 18 staat niet of het om kopen callopties gaat of om schrijven callopties. Risico is: de onzekerheid over het mogelijke verlies. Bij schrijven callopties heb je onbeperkt verlies: schrijven callopties is inderdaad risicovoller dan beleggen. Bij het kopen van een call optie weet je echter dat je maximaal de premie kwijt bent. Indien de belegger dus alleen maar callopties koopt dan is dat minder risicovol dan beleggen. Antwoord d-c-b-a is dan ook correct.
Hoe hier me om te gaan?
Ik zou zelf zeggen dat het kopen van call-opties ook risicovoller is dan aandelen, omdat bij een beweging van de aandelenkoers naar beneden het rendement op de call-opties -100% wordt, terwijl bij aandelen enkel de %-daling van de koers als verlies wordt geleden (even los van evt. dividendrendement).In vraag 18 staat niet of het om kopen callopties gaat of om schrijven callopties. Risico is: de onzekerheid over het mogelijke verlies. Bij schrijven callopties heb je onbeperkt verlies: schrijven callopties is inderdaad risicovoller dan beleggen. Bij het kopen van een call optie weet je echter dat je maximaal de premie kwijt bent. Indien de belegger dus alleen maar callopties koopt dan is dat minder risicovol dan beleggen. Antwoord d-c-b-a is dan ook correct.
Hoe hier me om te gaan?
Eens met Matt, bij dezelfde omvang van de belegging is de kans groter dat je bij opties alles kwijt raakt dan bij aandelen.
Ik begrijp de argumentatie.
Neemt niet weg dat juist opties kunnen gebruikt worden om je in te dekken tegen risico's. Zoals je je kan indekken tegen koersdalingen van de onderliggende waarde door het kopen van putopties. Het is dus niet allemaal zo zwart-wit. Jammer dat hier geen ruimte voor is in het antwoord, maar het gaat om 1 punt dus ik laat het hierbij
Ik ben het met Annemarie eens. Dat antwoord d-c-b-a ook correct zou moeten zijn. In de opgave staat dat Klaas zo min mogelijk risico wil lopen. Het negatieve rendement op opties kan weliswaar hoger zijn dan op aandelen (door de grotere hefboom van opties) maar in absolute euro's is het verlies op een gekochte call optie beperkt tot de betaalde optiepremie, terwijl de beurskoers tot een veelvoud daarvan kan dalen. Dit is ook een beperking van het risico. Bovendien, als de call optie in-the-money raakt en uitgeoefend wordt, dan zit er al flink wat rendement op de verkregen aandelen (beurskoers > uitoefenprijs) waardoor het risico op koers daling in de toekomst ook makkelijker op te vangen is en dus kleiner wordt. Volgens mij genoeg argumentatie om d-c-b-a ook goed te rekenen. Graag een duidelijke uitspraak van de Vecon en/of aanvulling CV van het CvTE.
Hoe graag ik d-c-b-a ook goed zou willen rekenen omdat veel van mijn leerlingen dat hebben gekozen, het lijkt me niet correct.
Klaas belegt de hele erfenis in 1 van de 4 keuzes, die erfenis kan hij dus helemaal kwijt raken als hij het in call opties doet. Dit is toch echt het meest risicovol.
Hoe graag ik d-c-b-a ook goed zou willen rekenen omdat veel van mijn leerlingen dat hebben gekozen, het lijkt me niet correct.
Klaas belegt de hele erfenis in 1 van de 4 keuzes, die erfenis kan hij dus helemaal kwijt raken als hij het in call opties doet. Dit is toch echt het meest risicovol.
Ah. Dank voor de reactie. Daar heb je gelijk in. Dan lijkt me d-c-a-b conform CV ook het enige juiste antwoord.