Vakinhoudelijke discussie
Waarom mag verhouding eigen vermogen vreemd vermogen niet?? het gaat er toch om of je iets kan zeggen over de solvabiliteit!
Volgens mij betekent de opmerking dat het juist wel mag. Het correctievoorschrift geeft namelijk 1 punt voor de berekening en 1 punt voor de conclusie. Als een leerling het via EV/VV berekent, dan kan hij voor die berekening 1 punt krijgen, omdat je sowieso hier maar 1 punt voor de berekening krijgt.Waarom mag verhouding eigen vermogen vreemd vermogen niet?? het gaat er toch om of je iets kan zeggen over de solvabiliteit!
Er staat niet dat er maximaal 1 punt gegeven kan worden voor de hele vraag, als de berekening via EV/VV gedaan is. Dat zou ook buitengewoon vreemd zijn natuurlijk, helemaal eens.
Wat doen we met leerlingen die alles keurig berekenen en de conclusie trekken: Dus de solvabiliteit is verbeterd? Is deze conclusie genoeg voor het tweede punt of moet er bij staan dat de verhouding is gedaald/gestegen?
Lijkt me zeker het punt waard. Het moet immers met een berekening aangetoond worden, niet uitgelegd. Ik denk dat het correctievoorschrift zo is opgesteld, zodat je iemand zonder correcte berekening eventueel wel nog deelscore 2 kunt toekennen als op basis van de foutieve berekening wel een correcte conclusie getrokken wordt als doorwerkfout.Wat doen we met leerlingen die alles keurig berekenen en de conclusie trekken: Dus de solvabiliteit is verbeterd? Is deze conclusie genoeg voor het tweede punt of moet er bij staan dat de verhouding is gedaald/gestegen?
Er staat in de vraag: "Toon aan met een berekening..." er staat niet "Toon dmv een berekening van de solvabiliteit aan". Naar mijn idee kan je dus elke juiste berekening van een verhouding van EV/VV/TV goed rekenen als er een juiste conclusie bij getrokken wordt. (En dus ook als lln er niet een percentage van gemaakt hebben.)
Helemaal met Arlette eens. Net als op de Havo waar ook iedere verhouding tussen EV/VV/TV goed gerekend is bij afwezigheid van een gegeven formule. Let wel op dat bij sommige verhoudingsgetallen een hogere waarde een verslechtering betekent.
Laten we dan ook (net als op de Havo) vaststellen dat een percentage niet noodzakelijk is, een perunage is ook goed.
sterker nog: bij havo is beperkt EV/VV en VV/TV gegeven als standaardformules en bij vwo "elk verhoudingsgetal" dus als het al bij havo mocht, dan moet het bij vwo toch zeker ook. En ook een niet afgerond getal (bijv 8,09%) is ook goed omdat er over de afronding niets bijstaat.
toevoeging: ik zou het alleen niet goedtekenen als leerling opschrijft EV/TV en dan bij TV het VV uitrekent.
Ik heb ook leerlingen die de formule omdraaien (tv/vv x100) is ook een methode, wat doen jullie hiermee?
Dat mag ook, zelfde als bij havo.