Vakinhoudelijke discussie
Enkele leerlingen berekenen in de tabel al de omzet inclusief korting.
Wanneer ze de per week niet lezen hoeft er geen scorepunt in mindering gebracht worden, geldt dit ook voor de exclusief korting?
Wanneer ze de per week niet lezen hoeft er geen scorepunt in mindering gebracht worden, geldt dit ook voor de exclusief korting?
Lijkt mij wel ja dat dit in dezelfde lijn ligt. Leerlingen die een goede berekening maken moeten we niet afstraffen terwijl ze de vraag goed beantwoorden. Dan had er in de vraag nadrukkelijk gemeld moeten worden dat de omzet met en zonder korting berekend moet worden.
Lijkt mij wel ja dat dit in dezelfde lijn ligt. Leerlingen die een goede berekening maken moeten we niet afstraffen terwijl ze de vraag goed beantwoorden. Dan had er in de vraag nadrukkelijk gemeld moeten worden dat de omzet met en zonder korting berekend moet worden.
Er staat toch boven de tabel dat de omzet exclusief kortingen berekend moeten worden?
Graag uitsluitsel hoe hiermee om te gaan.
Er zijn ook heel wat leerlingen die in het tweede deel geen omzet exclusief de korting berekenen. Deze tussenstap slaan ze over (staat ook niet in de vraag dat het moet) en gaan direct voor het eindantwoord. Dit reken ik goed, ergens in de berekening zitten dan wel alle benodigde onderdelen.
Mee eens met bovenstaande antwoorden. Leerlingen die in staat zijn de berekening te maken zonder de bijlage als hulpmiddel of met minder tussenstappen dan op de bijlage moeten we niet afstraffen. Het gaat hier niet om een financieel overzicht dat ingevuld moet worden op een bepaalde manier (dat is een vaardigheid die je op zichzelf toetst, dus terecht dat je in zo'n geval vormfouten zou aanrekenen), maar puur om een hulpmiddel bij het beantwoorden van deze vraag in mijn ogen.
Ik heb ook leerlingen die de bijlage verkeerd gebruiken, maar wel op een juist antwoord komen. Hier geef ik 4 punten voor. Ik heb ook 1 leerling die ook vanalles verkeerd plaatst en inclusief btw doet. Hij rekent het eindbedrag inclusief btw. Hier geef ik 3 punten voor. BTW is dan max -1. Ik neem aan dat ik dit zo goed doe?
Ik heb ook nog een leerling die on het onderste deel van de uitwerkbijlage Totale omzet was begonnen. Iets had doorgestreept en vervolgens door ruimte gebruik dit op het toetsblaadje juist heeft berekend. Ik geef hier 4 punten voor. Ik neem aan dat dit ok is. Zou fijn zijn als het verslag wat uitsluitsel geeft over het anders invullen van de antwoordbijlage en toch tot de juiste omzet komen.
Doe ik het correct als ik 3P geef voor het eindantwoord €173938,25?
Doe ik het correct als ik 3P geef voor het eindantwoord €173938,25?
Heb ik ook 3 punten voor gegeven. Leerling doet dan alles goed, behalve vermenigvuldiging met aantal weken (13, 8 en 5).