Vakinhoudelijke discussie
Externe analyse staat niet nadrukkelijk in de syllabus als onderdeel van het ondernemingsplan, maar mag volgens het CV blijkbaar wel goedgekeurd worden. Dan lijkt mij dat er meer kan. Wat kan dientengevolge overeenkomstig dus nog meer een punt krijgen?:
- marktonderzoek?
- vijfkrachtenmodel Porter?
- swot-analyse?
Wat vinden we van de antwoorden marktonderzoek & SWOT-analyse?
Ik vind het overigens wonderlijk dat er meer goedgekeurd mag worden dan alleen marketingplan, gezien de syllabus..
Marktonderzoek is een onderdeel van het marketingplan, dus ik voel er wel voor om dat wel goed te rekenen. De SWOT lijkt mij onjuist. De vraag gaat over waar de concurrentie-analyse thuishoort. In de SWOT staat alleen maar een samenvatting van zaken uit onder andere een concurrentie-analyse en niet de analyse zelf.
Externe analyse staat niet nadrukkelijk in de syllabus als onderdeel van het ondernemingsplan, maar mag volgens het CV blijkbaar wel goedgekeurd worden. Dan lijkt mij dat er meer kan. Wat kan dientengevolge overeenkomstig dus nog meer een punt krijgen?:
- marktonderzoek?
- vijfkrachtenmodel Porter?
- swot-analyse?
met name Porter kom ik vaak tegen. Dat is op zich weer een onderdeel van het marketingplan, technisch gezien klopt het dus
"Externe analyse" is volgens cv correct. Dit betekent dus zowel onderzoek op meso/macro niveau. Ik keur hierom "marktetingplan", "meso-analyse" en "vijfkrachtenmodel Porter" goed. Ik hoop dit maandag tevens terug te lezen in het verslag.
Marktonderzoek zou goedgerekend moeten worden. Zo is bevat de methode Cumulus 4V nieuwe programma (gebaseerd op de nieuwe syllabus voor 2025-2026-2027) een heel hoofdstuk genaamd "H2.1 Marktonderzoek" waar concurrentieanalyse een onderdeel van is.
Marktonderzoek zou goedgerekend moeten worden. Zo is bevat de methode Cumulus 4V nieuwe programma (gebaseerd op de nieuwe syllabus voor 2025-2026-2027) een heel hoofdstuk genaamd "H2.1 Marktonderzoek" waar concurrentieanalyse een onderdeel van is.
Sinds wanneer is een methode leidend?
En als iemand marktplan zegt?
En ik krijg ook Threats?
Ik zoek naar wat eenduidigheid - in het Veconverslag staat dat ook andere onderdelen uit het marketingplan goedgerekend kunnen worden. Nu de SWOT-analyse ook een concurrentieanalyse bevat (ik vraag mij echt af of dit correct is), vraag ik mij af (en deze vraag is al eerder gesteld) wat jullie doen met marktonderzoek en marktanalyse (die beide wel een concurrentieanalyse bevatten) èn deel uitmaken van het marketingplan. Ik sta nu op het punt om hier 1 punt voor te geven.
Ik vind threats deel uitmaken van de SWOT-analyse en derhalve ook zo genoemd moet worden.
De term marktplan ken ik niet, ik denk dat dit een afleiding is van marketingplan, maar zou ik niet goed rekenen.
Dank!!
Ik zoek naar wat eenduidigheid - in het Veconverslag staat dat ook andere onderdelen uit het marketingplan goedgerekend kunnen worden. Nu de SWOT-analyse ook een concurrentieanalyse bevat (ik vraag mij echt af of dit correct is), vraag ik mij af (en deze vraag is al eerder gesteld) wat jullie doen met marktonderzoek en marktanalyse (die beide wel een concurrentieanalyse bevatten) èn deel uitmaken van het marketingplan. Ik sta nu op het punt om hier 1 punt voor te geven.
Marktanalyse ben ik niet tegengekomen. Marktonderzoek heb ik -vanwege jouw argumentatie- 1 punt gegeven.
Geven meerdere collega’s punten voor marktonderzoek? Het lijkt inhoudelijk zelfs beter dan de SWOT.
Ik geef wel een punt voor martkonderzoek
Niet. Maar het is logisch dat een concurrentieanalyse onderdeel is van een marktonderzoek. Je onderzoekt de markt en dus ook je concurrenten. Daarom staat het ook zo in Cumulus.
Sinds wanneer is een methode leidend?
Niet. Maar het is logisch dat een concurrentieanalyse onderdeel is van een marktonderzoek. Je onderzoekt de markt en dus ook je concurrenten. Daarom staat het ook zo in Cumulus.
Ik vind threats deel uitmaken van de SWOT-analyse en derhalve ook zo genoemd moet worden.
De term marktplan ken ik niet, ik denk dat dit een afleiding is van marketingplan, maar zou ik niet goed rekenen.
Ik vind threats deel uitmaken van de SWOT-analyse en derhalve ook zo genoemd moet worden => Eens, reken ik ook niet goed.
Verkoopplan ook niet. Dat is onderdeel van je marketingplan (meer specifiek de markerting mix: prijs en promotie).
Eerste correctie heeft marketingmix en de 4P's goedgekeurd. Dat lijken mij nu typisch fouten antwoorden. Heeft geen analysefunctie en is niet gericht op externe omgeving maar juist intern. Terecht fout toch
Eerste correctie heeft marketingmix en de 4P's goedgekeurd. Dat lijken mij nu typisch fouten antwoorden. Heeft geen analysefunctie en is niet gericht op externe omgeving maar juist intern. Terecht fout toch
Ja dat is fout. Wat je zegt geen analysefunctie. Concrete actie uit de marketingmix komen voort uit eerder gedane analyses. Geen analyse in marketingmix.