Meldingen
Alles wissen

Vraag 7

20 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
487 Bekeken
(@theo-vecon)
Lid Admin
Deelgenomen: 1 maand geleden
Berichten: 170
Topic starter  

Vakinhoudelijke discussie


   
Citeren
(@Anoniem)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden
Berichten: 0
 

Externe analyse staat niet nadrukkelijk in de syllabus als onderdeel van het ondernemingsplan, maar mag volgens het CV blijkbaar wel goedgekeurd worden. Dan lijkt mij dat er meer kan. Wat kan dientengevolge overeenkomstig dus nog meer een punt krijgen?:

- marktonderzoek?

- vijfkrachtenmodel Porter?

- swot-analyse? 


   
BeantwoordenCiteren
(@Jurgen)
Gast
Deelgenomen: 3 weken geleden
Berichten: 11
 

Wat vinden we van de antwoorden marktonderzoek & SWOT-analyse?

Ik vind het overigens wonderlijk dat er meer goedgekeurd mag worden dan alleen marketingplan, gezien de syllabus..


   
BeantwoordenCiteren
 Henk
(@Henk)
Gast
Deelgenomen: 3 weken geleden
Berichten: 7
 

Marktonderzoek is een onderdeel van het marketingplan, dus ik voel er wel voor om dat wel goed te rekenen. De SWOT lijkt mij onjuist. De vraag gaat over waar de concurrentie-analyse thuishoort. In de SWOT staat alleen maar een samenvatting van zaken uit onder andere een concurrentie-analyse en niet de analyse zelf.


   
BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden
Berichten: 0
 

Externe analyse staat niet nadrukkelijk in de syllabus als onderdeel van het ondernemingsplan, maar mag volgens het CV blijkbaar wel goedgekeurd worden. Dan lijkt mij dat er meer kan. Wat kan dientengevolge overeenkomstig dus nog meer een punt krijgen?:

- marktonderzoek?

- vijfkrachtenmodel Porter?

- swot-analyse? 

met name Porter kom ik vaak tegen. Dat is op zich weer een onderdeel van het marketingplan, technisch gezien klopt het dus

 


   
BeantwoordenCiteren
 Anne
(@Anne)
Gast
Deelgenomen: 4 weken geleden
Berichten: 10
 

"Externe analyse" is volgens cv correct. Dit betekent dus zowel onderzoek op meso/macro niveau. Ik keur hierom "marktetingplan", "meso-analyse" en "vijfkrachtenmodel Porter"  goed. Ik hoop dit maandag tevens terug te lezen in het verslag.


   
BeantwoordenCiteren
(@JM Maas)
Gast
Deelgenomen: 3 weken geleden
Berichten: 8
 

Marktonderzoek zou goedgerekend moeten worden. Zo is bevat de methode Cumulus 4V nieuwe programma (gebaseerd op de nieuwe syllabus voor 2025-2026-2027) een heel hoofdstuk genaamd "H2.1 Marktonderzoek"  waar concurrentieanalyse een onderdeel van is.


   
BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden
Berichten: 0
 

Marktonderzoek zou goedgerekend moeten worden. Zo is bevat de methode Cumulus 4V nieuwe programma (gebaseerd op de nieuwe syllabus voor 2025-2026-2027) een heel hoofdstuk genaamd "H2.1 Marktonderzoek"  waar concurrentieanalyse een onderdeel van is.

Sinds wanneer is een methode leidend?

 


   
BeantwoordenCiteren
(@Nienke)
Gast
Deelgenomen: 3 weken geleden
Berichten: 11
 

En als iemand marktplan zegt?

En ik krijg ook Threats?


   
BeantwoordenCiteren
(@Jeroen)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden
Berichten: 0
 

Ik zoek naar wat eenduidigheid - in het Veconverslag staat dat ook andere onderdelen uit het marketingplan goedgerekend kunnen worden. Nu de SWOT-analyse ook een concurrentieanalyse bevat (ik vraag mij echt af of dit correct is), vraag ik mij af (en deze vraag is al eerder gesteld) wat jullie doen met marktonderzoek en marktanalyse (die beide wel een concurrentieanalyse bevatten) èn deel uitmaken van het marketingplan. Ik sta nu op het punt om hier 1 punt voor te geven.


   
BeantwoordenCiteren
(@Jeroen)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden
Berichten: 0
 

Ik vind threats deel uitmaken van de SWOT-analyse en derhalve ook zo genoemd moet worden.

De term marktplan ken ik niet, ik denk dat dit een afleiding is van marketingplan, maar zou ik niet goed rekenen.


   
BeantwoordenCiteren
(@Nienke)
Gast
Deelgenomen: 3 weken geleden
Berichten: 11
 

Dank!!


   
BeantwoordenCiteren
 Teun
(@t-ostendorfbertrand-nl)
Lid
Deelgenomen: 1 maand geleden
Berichten: 10
 

Ik zoek naar wat eenduidigheid - in het Veconverslag staat dat ook andere onderdelen uit het marketingplan goedgerekend kunnen worden. Nu de SWOT-analyse ook een concurrentieanalyse bevat (ik vraag mij echt af of dit correct is), vraag ik mij af (en deze vraag is al eerder gesteld) wat jullie doen met marktonderzoek en marktanalyse (die beide wel een concurrentieanalyse bevatten) èn deel uitmaken van het marketingplan. Ik sta nu op het punt om hier 1 punt voor te geven.

Marktanalyse ben ik niet tegengekomen. Marktonderzoek heb ik -vanwege jouw argumentatie- 1 punt gegeven.

 


   
BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden
Berichten: 0
 

Geven meerdere collega’s punten voor marktonderzoek? Het lijkt inhoudelijk zelfs beter dan de SWOT. 


   
BeantwoordenCiteren
(@Arlette)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden
Berichten: 0
 

Ik geef wel een punt voor martkonderzoek


   
BeantwoordenCiteren
(@JM Maas)
Gast
Deelgenomen: 3 weken geleden
Berichten: 8
 

Niet. Maar het is logisch dat een concurrentieanalyse onderdeel is van een marktonderzoek. Je onderzoekt de markt en dus ook je concurrenten. Daarom staat het ook zo in Cumulus.


   
BeantwoordenCiteren
(@JM Maas)
Gast
Deelgenomen: 3 weken geleden
Berichten: 8
 

Marktonderzoek zou goedgerekend moeten worden. Zo is bevat de methode Cumulus 4V nieuwe programma (gebaseerd op de nieuwe syllabus voor 2025-2026-2027) een heel hoofdstuk genaamd "H2.1 Marktonderzoek"  waar concurrentieanalyse een onderdeel van is.

Sinds wanneer is een methode leidend?

 

Niet. Maar het is logisch dat een concurrentieanalyse onderdeel is van een marktonderzoek. Je onderzoekt de markt en dus ook je concurrenten. Daarom staat het ook zo in Cumulus.

 


   
BeantwoordenCiteren
(@JM Maas)
Gast
Deelgenomen: 3 weken geleden
Berichten: 8
 

Ik vind threats deel uitmaken van de SWOT-analyse en derhalve ook zo genoemd moet worden.

De term marktplan ken ik niet, ik denk dat dit een afleiding is van marketingplan, maar zou ik niet goed rekenen.

 

Ik vind threats deel uitmaken van de SWOT-analyse en derhalve ook zo genoemd moet worden => Eens, reken ik ook niet goed.

Verkoopplan ook niet. Dat is onderdeel van je marketingplan (meer specifiek de markerting mix: prijs en promotie). 

 

 


   
BeantwoordenCiteren
(@Chantal)
Gast
Deelgenomen: 2 weken geleden
Berichten: 1
 

Eerste correctie heeft marketingmix en de 4P's goedgekeurd. Dat lijken mij nu typisch fouten antwoorden. Heeft geen analysefunctie en is niet gericht op externe omgeving maar juist intern. Terecht fout toch


   
BeantwoordenCiteren
(@Roland)
Gast
Deelgenomen: 3 weken geleden
Berichten: 5
 

Eerste correctie heeft marketingmix en de 4P's goedgekeurd. Dat lijken mij nu typisch fouten antwoorden. Heeft geen analysefunctie en is niet gericht op externe omgeving maar juist intern. Terecht fout toch

Ja dat is fout. Wat je zegt geen analysefunctie. Concrete actie uit de marketingmix komen voort uit eerder gedane analyses. Geen analyse in marketingmix.

 


   
BeantwoordenCiteren

Laat een antwoord achter

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Titel *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB

 
Voorbeeld Revisies van 0 Opgeslagen