Vakinhoudelijke discussie
In het correctiemodel staat: "per juist toegelicht antwoord". Het woord "toegelicht" lijkt mij niet correct - leerlingen hoeven alleen maar de kosten te noemen en niet verder toe te lichten.
Lijkt mij ook. Bij noemen met je de naam van een begrip geven en verder hoeft er niets als er niet expliciet naar een toelichting gevraagd wordt.
Wat doe ik met 'transactiekosten' ?
Wat te doen met "administratiekosten bij de bank"?
Wat te doen met "administratiekosten bij de bank"?
dit wordt vaak inderdaad in rekening gebracht, lijkt me daarom correct
Transactiekosten heb ik meer moeite mee, dat is een economisch containerbegrip
Volgens het CV zijn notariskosten en makelaarskosten goed, maar dit zijn toch geen kosten bij het afsluiten van de hypotheek. Deze kosten komen bij het zoeken naar het vastgoed en tekenen van de eigendomsoverdracht.
Deze kosten komen dus kijken bij de eigendomsoverdracht en zullen er ook zijn wanneer er wordt gekozen voor een onderhandse lening.
Ik zal deze antwoorden voor nu goed rekenen conform CV, maar eigenlijk vind ik ze niet goed.
Deze kosten horen bij andere fasen in het aankoopproces dan bij het afsluiten van een hypothecaire lening.
Makelaarskosten zie ik ook niet direct, hoewel de makelaar ook de taxatie kan doen natuurlijk en je de kosten wellicht ook makelaarskosten kan noemen. De hypothecaire lening wordt ingeschreven door de notaris, dus die rekent daarvoor uiteraard ook een tarief.
Eens dat er geen toelichting nodig is gezien de vraagstelling.
Overigens vind ik het wel wat verwarrend dat deze vraag gezien CV losstaat van de context van de opgave, want voor het aankopen van de chalets is geen makelaar of taxateur nodig.
"Administratiekosten bij een hypotheek zijn de kosten die een bank of hypotheekverstrekker aanrekent voor het afhandelen van de hypotheekaanvraag, het verwerken van de lening en andere administratieve processen. Deze kosten kunnen variëren, maar zijn in Nederland begrensd tot een maximum." administratiekosten reken ik dus goed.
Apart advieskosten en afsluitkosten benoemen bij het afsluiten van een hypotheek lijkt mij tevens correct. Bij de aanvraag van een hypothecaire lening in NL teken je als kredietnemer een dienstverleningsdocument. Hier staan deze kostenposten apart op benoemd.
taxateur wel bij hypothecaire lening. je zult toch de onderliggende waarde tbv het hypotheekrecht onafhankelijk moeten hebben beoordeeld.
De vraag is op zoek naar bijkomende kosten die er niet zijn bij een onderhandse lening.
Administratiekosten zijn er ook bij het afsluiten van een onderhandse lening, evenals transactiekosten. Deze antwoorden lijken me daarom niet correct.
Ik zie de oom van Flohr niet zo snel administratiekosten in rekening brengen
Wat doen we met 'provisiekosten'?
En ... courtage? Dit lijkt me ook goed (denk aan makelaarscourtage)
En ... courtage? Dit lijkt me ook goed (denk aan makelaarscourtage)
Ik zou dat niet goed rekenen, in het verslag staat:
Let op dat de kosten gelinkt zijn aan de hypothecaire lening (en niet aan de aankoop van het huis).