Wat is je algemene indruk van het examen en wat vind je een passende N-term?
Ik vond het een niet al te moeilijk examen. Geen al te ingewikkelde berekeningen en bronnen. Een normering rond de 1 tot 1,2 lijkt me meer dan voldoende.
Eens met Mark.
En een verademing na dat toch wel bijzondere examen VWO....
Weinig rekenen, veel begrijpend lezen, veel lastig na te kijken vragen.
Aan de makkelijke kant: veel standaardvragen, veel vragen 'uit het boekje'.
Heel anders dan de examens van de afgelopen jaren.
Diverse vragen zijn wel heel erg evident.
Zeer verschillend: van inkoppers tot echt vage vragen (in combinatie met een rigide, wel op de puntjes CV), waardoor het nakijken erg lastig is.
Is er al bekend wanneer het Vecon verslag komt?
Als het goed is eind van deze middag
Collega's, wat een verveldend examen om na te kijken en dat is helaas zeker niet de 1e keer.
Dit examen bevat voor de helft vragen die heel moeilijk en niet objectief na te kijken zijn.
Dat:
- doet geen recht aan de prestaties van de leerlingen en leidt waarschijnlijk tot onterechte verschillen tussen leerlingen
- zorgt voor (best veel) frustratie bij het nakijken
- gaat leiden tot onnodig veel discussie en wellicht irritatie tussen 1e en 2e corrector
- doet ook geen recht aan de inzet waar iedereen met zijn/haar klassen de afgelopen 2 jaar mee bezig is geweest
Uiteraard alle respect voor de makers. Het is ook niet makkelijk. Maar er zitten ook behoorlijk goede vragen tussen waar leerlingen kunnen laten zien wat ze kunnen/geleerd hebben en die 'eerlijk' zijn na te kijken. Waarom dan toch zeker 10 van die onmogelijke vragen om goed na te kijken?
Dan maar meerkeuze? Scheelt ons veel tijd en leidt in ieder geval tot eerlijkere scores. Al weet ik ook wel dat meerkeuze vragen niet ideaal is.
De opgave over de CO2-rechten is waardeloos. Veel te objectieve vragen.
ik denk echt dat het goed zou zijn om voor meerkeuze te gaan. Als het op de uni kan moet het op havo en vwo ook kunnen
ik denk echt dat het goed zou zijn om voor meerkeuze te gaan. Als het op de uni kan moet het op havo en vwo ook kunnen
Eens, soms lees je in het antwoord dat de leerling echt wel weer hoe het zit, maar door vraagstelling / antwoordmodel moet je dan toch 0 punten geven. Die leerling had het juiste MC antwoord er direct uit gepikt en dan wel de punten gehad.
Nog een voordeel: Door een deel MC te doen kun je veel meer leerdoelen toetsen dan met alleen maar open vragen. Dus waar je mogelijk iets verliest door gokkans / trucjes om het antwoord te achterhalen, win je aan veelheid van leerdoelen en vaardigheden die je kunt toetsen.
Ik ben dan trouwens alleen maar voor gedeeltelijk MC-vragen. Leerlingen moeten daarnaast ook nog steeds leren en laten zien dat zij economische redeneringen / berekeningen van A tot Z netjes kunnen maken.
Is degene die het verslag moest uploaden in slaap gesukkeld? Of anders de communicatiemedewerker?
Nee grapje uiteraard, maar het had wel fijn geweest als we wat wisten want er was 16u gecommuniceerd.
Daar gaat ons weekend....
Daar gaat ons weekend....
Exact mijn reactie. Had al veel vragen overgeslagen, omdat ik hier al een beetje bang voor was.
Had achteraf beter helemaal vanaf nul kunnen beginnen, vanaf dit moment. Moet toch alles (85 lln) weer langs. Pffff.
https://www.vecon.nl/document/39389/ce-havo-economie-2025-i-aanbevelingen-vecon
Bedankt hiervoor! En ik maar wachten…
Bij het Cito moet op zeer korte termijn een reorganisatie plaatsvinden, want deze situatie is niet houdbaar. De aanbevelingen zijn langer dan het correctievoorschrift, en het ene jaar wordt een bepaalde uitwerking wél goed gerekend en het andere jaar niet. Ik als economiedocent kan hier niet achter blijven staan.
Het lijkt niet moeilijk maar als je kijkt wat de eisen zijn van het correctievoorschrift zullen veel ll weinig punten halen bij die vraag over de verzonken kosten, negatieve externe kosten en die laatste vragen. Het zou vreemd zijn als daar geen rekening mee gehouden werd. Neemt niet weg dat het wel een mooi beeld gaf wat de leerlingen zouden moeten kunnen. Andere hebben een mooie basis gekregen om met deze leerlingen verder te werken en er vakmensen van te maken
Wat is ejab?
Staat in de inleiding.
een juist antwoord bevat
Wat wordt bij vraag 26 in het verslag bedoeld met 'de bovenstaande tekst'. Is dit een verwijzing naar een ander document of is de bedoelde tekst niet afgedrukt?
De tekst boven de vraag (daar moet het antwoord uit gehaald worden).
Ten aanzien van de verzonken kosten (vraag 17) heb ik bij de betreffende vraag gereageerd op de teksten van CVtE.
Beschamend! Het CVtE is nu zelf gezakt. Toegeven dat je iets verkeerd gedaan hebt is geen teken van zwakte, maar van kracht.
Iemand al klaar met het corrigeren van de examens? Wat zijn bij jullie de gemiddelde behaalde punten en jullie verwachting qua n-term?
https://www.vecon.nl/document/39389/ce-havo-economie-2025-i-aanbevelingen-vecon
Bedankt hiervoor! En ik maar wachten…
Bij het Cito moet op zeer korte termijn een reorganisatie plaatsvinden, want deze situatie is niet houdbaar. De aanbevelingen zijn langer dan het correctievoorschrift, en het ene jaar wordt een bepaalde uitwerking wél goed gerekend en het andere jaar niet. Ik als economiedocent kan hier niet achter blijven staan.
Helemaal eens. Je doet als organisatie echt iets niet goed, wanneer er bij het verduidelijken van de antwoorden 12 pagina's extra uitleg moet komen.
Het was inderdaad niet best deze keer!
Helemaal eens, leerlingen die niet goed hebben geleerd worden misschien beloond omdat ze hier iets verzinnen zonder verzonken kosten. Leerlingen die het begrip wel kennen kunnen deze vraag nooit maken (ik kon zelf ook geen antwoord formuleren, waren er collega’s die dit wel konden..?)
Gezien de reactie van het CVtE zou je eigenlijk collectief moeten besluiten om voor deze vraag bij iedereen, dus alle leerlingen van Nederland, 0 of 2 punten op te schrijven. Als iedereen 2 punten noteert, en we spreken af dat we dat als tweede corrector, wat we allemaal zijn, ook zo te handhaven, wordt geen leerling benadeeld. Of iedereen zet 0 punten neer; dan wordt het wel gecorrigeerd in de N-term.Helemaal eens, leerlingen die niet goed hebben geleerd worden misschien beloond omdat ze hier iets verzinnen zonder verzonken kosten. Leerlingen die het begrip wel kennen kunnen deze vraag nooit maken (ik kon zelf ook geen antwoord formuleren, waren er collega’s die dit wel konden..?)