Meldingen
Alles wissen

Algemene Indruk

135 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
1,877 Bekeken
(@cihan)
Gast
Deelgenomen: 2 maanden geleden

De vragen zijn in principe niet moeilijk maar de antwoorden en het antwoordmodel en de diverse antwoordmogelijkheden vond ik het een lastig na te kijken examen, vooral als je ook nog te maken hebt met leerlingen met taalachterstand. Dit maakt erg lastig om wel of geen punt toe te kennen. Ik heb liever een moeilijkere examen met vragen die je met "normaal" formuleren kunt beantwoorden.

BeantwoordenCiteren
(@m-barthelhotmail-com)
Lid
Deelgenomen: 3 maanden geleden

Na alles volgens de CV (incl aanvulling CvTE) heb ik gemiddeld 29 punten bij N=1 is dat een 5,6 terwijl het SE gemiddeld 6,2 was. Op basis daarvan verwacht ik een N van 1,4/1,5

BeantwoordenCiteren
(@B.W.A van der Krogt)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Geplaatst door: @rroozekrans-martinuscollege-nl

Ik zie hierboven allemaal anonieme oproepen aan de Vecon om er wat aan te doen. Realiseren jullie dat de Vecon een vereniging is die draait op vrijwilligers? Als jullie het allemaal zo eens zijn dat er meer moet gebeuren, meld je aan bij de sectie economie, geef aan dat je volgend jaar mee wilt doen aan de bespreking met CvTE. Dat kost natuurlijk wel tijd. Jullie zijn allemaal economen en weten dus wat meeliftgedrag is, daar kun je jezelf aan onttrekken.

Ik weet zeker dat jullie door de vaksectie met open armen ontvangen worden. Veel succes volgend jaar!

Trekgeit. Niet zo zeuren..

BeantwoordenCiteren
(@Tamara)
Gast

Veel perspectief denken en redeneren. Leuk voor de leerlingen die taalvaardig zijn. Sommige vragen zijn moeilijk om na te kijken en het Cito houdt soms teveel vast aan haar redenaties (bedachte antwoordmodel) die in mijn ogen ingehaald worden door de praktijk. Zo'n vraag 17 bijvoorbeeld..... Ik verwacht/ hoop op een normering van 1.4

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Geplaatst door: @rroozekrans-martinuscollege-nl

Ik zie hierboven allemaal anonieme oproepen aan de Vecon om er wat aan te doen. Realiseren jullie dat de Vecon een vereniging is die draait op vrijwilligers? Als jullie het allemaal zo eens zijn dat er meer moet gebeuren, meld je aan bij de sectie economie, geef aan dat je volgend jaar mee wilt doen aan de bespreking met CvTE. Dat kost natuurlijk wel tijd. Jullie zijn allemaal economen en weten dus wat meeliftgedrag is, daar kun je jezelf aan onttrekken.

Ik weet zeker dat jullie door de vaksectie met open armen ontvangen worden. Veel succes volgend jaar!

Trekgeit. Niet zo zeuren..

Kunnen we aub nog een beetje niveau vasthouden in onze reacties? 

BeantwoordenCiteren
(@Jochem)
Gast

Ik heb dit jaar ook eens een keer een h5 beco gehad. Wat een verademing. Duidelijke vragen, duidelijke correctievoorschriften. Geen frustrerend proces maar gewoon je werk doen en een gezellig gesprek met de tweede corrector. 

Ik begrijp eigenlijk niet hoe we al jaren accepteren dat we zulke ontzettend slechte examens moeten beoordelen bij het vak economie. Zowel op havo als vwo is het echt niet normaal wat er gebeurt. Collega's die op het forum vragen en CV fileren met goede argumenten, Het CvTE laat het allemaal van de teflonschoudertjes glijden. Hoe is het mogelijk dat we hen niet ter verantwoording kunnen roepen? We hebben eens een TEO gehad waarbij letterlijk elk artikel ging over hoe slecht het examen was. En er verandert helemaal niets. Vraag 15, elke persoon die de Nederlandse taal ook maar enigszins vaardig is ziet dat gevraagd wordt om 'hoe' terwijl het CV de vraag 'waarom' beantwoordt. 

Hier wordt terecht door meerdere collega's op gewezen maar er verandert helemaal niets. En zo hebben we echt tientallen voorbeelden van de laatste jaren. 

Het einde van het schooljaar is een zeer stressvolle periode en de tientallen uren extra werk (examens meerdere keren nakijken en urenlange gesprekken met 1e of 2e corrector) maken het nog zwaarder. En een schoolleiding heeft geen idee van wat wij doormaken omdat het ook werkelijk onvoorstelbaar is dat deze situatie zo bestaat. 

Ik hoop dat de Vecon een initiatief kan nemen om hier langs officiële weg iets aan te doen.

BeantwoordenCiteren
(@Arin van Zee)
Gast

Ik heb dit jaar ook eens een keer een h5 beco gehad. Wat een verademing. Duidelijke vragen, duidelijke correctievoorschriften. Geen frustrerend proces maar gewoon je werk doen en een gezellig gesprek met de tweede corrector. 

Ik begrijp eigenlijk niet hoe we al jaren accepteren dat we zulke ontzettend slechte examens moeten beoordelen bij het vak economie. Zowel op havo als vwo is het echt niet normaal wat er gebeurt. Collega's die op het forum vragen en CV fileren met goede argumenten, Het CvTE laat het allemaal van de teflonschoudertjes glijden. Hoe is het mogelijk dat we hen niet ter verantwoording kunnen roepen? We hebben eens een TEO gehad waarbij letterlijk elk artikel ging over hoe slecht het examen was. En er verandert helemaal niets. Vraag 15, elke persoon die de Nederlandse taal ook maar enigszins vaardig is ziet dat gevraagd wordt om 'hoe' terwijl het CV de vraag 'waarom' beantwoordt. 

Hier wordt terecht door meerdere collega's op gewezen maar er verandert helemaal niets. En zo hebben we echt tientallen voorbeelden van de laatste jaren. 

Het einde van het schooljaar is een zeer stressvolle periode en de tientallen uren extra werk (examens meerdere keren nakijken en urenlange gesprekken met 1e of 2e corrector) maken het nog zwaarder. En een schoolleiding heeft geen idee van wat wij doormaken omdat het ook werkelijk onvoorstelbaar is dat deze situatie zo bestaat. 

Ik hoop dat de Vecon een initiatief kan nemen om hier langs officiële weg iets aan te doen.

Hear hear. Dank Jochem. 

Eén en ander deed mij weer denken aan het VWO-examen van 2022 waarover Ton van Haperen destijds dit schreef: Brief van leraar Ton van Haperen aan CvTE en CITO over slecht examen economie vwo 2022 - Stichting Beroepseer Het is niet veel anders geworden.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Het is te hopen dat CITO en CVTE de handschoen oppakken en een kringgesprek organiseren waarin docenten kunnen aangeven waar ze tegenaan lopen. De VECON zou hier het initiatief voor kunnen nemen.  

BeantwoordenCiteren
 La
(@La)
Gast

Die brief is spot on en zou zo voor dit (en afgelopen) examens kunnen gelden. Jammer eigenlijk 

BeantwoordenCiteren
(@Marcel)
Gast

Ton van Haperen beschrijft precies hoe je een examen dient na te kijken. Waarom doen we dat dan niet gewoon? Ik heb ook dit jaar weer allerlei antwoorden fout gerekend die gewoon goed waren. Ik kreeg het er niet doorheen bij mijn 2e corrector. Dan doen we het toch ook zelf? 

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Wat was bijvoorbeeld goed wat fout werd gerekend?

BeantwoordenCiteren
(@Auke Oldenbeuving)
Gast

Tsja; en dan zit je om 08.00 uur gespannen achter je laptop, en komt er een n-term van 1.3 voorbij.

Dan denk je hoe kan dat nu? En dan blader je nog eens rustig door het forum, en realiseer je je dat er waarschijnlijk veel docenten zijn geweest die als eerste corrector bepaalde voorschriften (De V van CV) niet hebben opgevolgd. Hopelijk zijn ze door de tweede corrector gecorrigeerd, maar toen was het leed al geschiedt. De N-term wordt immers mede bepaald op basis van de scores na de eerste correctie. De uiteindelijk vastgestelde scores spelen daarbij geen rol.

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat hetzelfde geldt voor de groepsrapportages. Als onze scores bij bepaalde vragen sterk afwijken dan weet ik het wel. Neem vraag 15 maar als het meest extreme voorbeeld..........

BeantwoordenCiteren
(@RichardPlank)
Gast

145 000 руб https://2pack-gpo.ru/products/palletoupakovschik-siat-onewrap

Запайщик пакетов CAS CXP используется на предприятиях общественного питания и торговли для сварки полиэтиленовой, полипропиленовой и поливинилхлоридной пленки https://2pack-gpo.ru/products/strepping-mashina-sp-a2h
Модель оснащена 8 https://2pack-gpo.ru/products/kleschi-s5005-dlya-obzhima-pet-lenty

Цена по запросу https://2pack-gpo.ru/products/palletoupakovschik-onewrap-l16-lp-1650mm

9&nbsp575 руб https://2pack-gpo.ru/products/nabor-akkumulyatornogo-instrumenta-stl-32a

Зип лента (пластиковая застежка типа зип лок / zip lock)
Керамзит Кошачий наполнитель, пеллеты Луковичные цветы Патроны монтажные Прокладки Стиральный порошок Строительные смеси Щепа для копчения Уголь древесный Удобрения, грунт, торф https://2pack-gpo.ru/products/stepler-cab-s-35-dlya-sshivaniya-dna-korobok

BeantwoordenCiteren
(@Bakker)
Gast

Wordt er voor tijdvak 2 ook nog een forum geopend voor discussie en volgt er een VECON-verslag?

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Zou niet gek zijn, ben bij vraag 13 en kan al weer genoeg opmerkingen geven over dit examen. 

BeantwoordenCiteren
(@Bakker)
Gast

Precies... ik ook

BeantwoordenCiteren
 La
(@La)
Gast

Ik wilde dit ook vragen. Wilde ook opmerken dat ik het het examen tv2 veel lastiger vind dan tv1. Vond ze echt niet te vergelijken. Zaten echt hele moeilijke, maar ook omslachtige en vage vragen bij. Moest sommige vragen zelf 3 keer lezen. Er was slecht op voor te bereiden omdat er weinig standaard onderwerpen in voor kwamen. Vond dat ze veel denkstappen zelf moesten maken, daarbij deden sommige vragen erg vwo achtig aan. Ook vond ik veel over hetzelfde onderwerp gaan. Vind het heel sneu voor mijn herkansers

BeantwoordenCiteren
 LA
(@LA)
Gast

Mijn herkansers hebben het beide niet gehaald. Ik vind het echt een draak van een examen. Ik wil nog even aanstippen dat obligatiekoersen een aandelen helemaal geen onderdeel van de syllabus zijn? 

BeantwoordenCiteren
(@Menno Jager)
Gast

Ik sluit me bij bovenstaande aan. Wat een bijzonder examen.
Het begint al bij vraag 2 en 3. Als je bij vraag 2 niet bedenkt dat het via de import moet, hoe bedenk je het dan bij vraag 3? Sowieso snap ik de derde aanwijzing in vraag 3 niet.

vraag 4 en 23 bevragen ongeveer hetzelfde.

vraag 8 is écht veel te moeilijk voor havo 5.

vraag 9 had wel wat aanwijzingen kunnen gebruiken. Nu is het voor h5 een échte puzzel.

bij vraag 18 mag je de conclusie nu wel trekken zonder expliciet de getallen te noemen. Om gek van te worden.

11 en 21 bevragen ook ongeveer hetzelfde.

16 van de 27 vragen over domeinen H en I.

Echt, Cito en CvtE… waarom niet gewoon een examen met voorspelbare vragen die daadwerkelijk over de gehele examenstof gaan.

BeantwoordenCiteren
 La
(@La)
Gast

Ik was net ook aan het tellen, 16 vragen over h en 1. Echt belachelijk. Lijkt echt niet naar dit examen gekeken te zijn. Sorry voor mijn spam, ben gewoon echt heel erg boos. N term 1.3 lijkt me onbegrijpelijk 

BeantwoordenCiteren
 Hugo
(@Hugo)
Gast

Ik heb het idee dat ze de doos ´afgekeurde examenopgaven´ gevonden hebben in de kelder van het CvTE en er een tweede tijdvak examen van hebben gemaakt, zonder te letten op de spreiding. Wat een draak van een herexamen dit. Hebben die kinderen dan een weekend à 300-400 euro voor zitten blokken....

BeantwoordenCiteren
 Hugo
(@Hugo)
Gast

Vraag 7...Het antwoord moet toch zijn die 25 pond - 1,5 pond = 23,5 pond? (de consumptie NA invoering van de accijns)

BeantwoordenCiteren
(@Jan Koopman)
Gast

Eens! Dit is een fout in het antwoordmodel! En daarmee zou het ook een 2-puntsvraag moeten zijn...

BeantwoordenCiteren
(@Jan Koopman)
Gast

Bij bron 2 van opgave 2 is het erg onduidelijk bij welk punt de letters E en H horen. Ik maakte de fout door bij de accijns-oppervlak letter E te noemen i.p.v. H. Dat komt door die onduidelijke benoeming van de hoekpunten. 

BeantwoordenCiteren
(@markvandendijkhotmail-com)
Lid

Moeten we bij 24 en 25 als de heffingskorting eerst van het inkomen afgetrokken wordt dit twee keer fout rekenen? Ik heb daar een beetje moeite mee, omdat je sowieso 5 hele punten gaat missen hierdoor. 

BeantwoordenCiteren
(@Menno Jager)
Gast

Dit is inderdaad een identieke fout en dus steeds aftrek. Maar dan kunnen er binnen de opgave natuurlijk nog steeds via doorwerkfouten punten worden behaald.

BeantwoordenCiteren
(@Martijn)
Gast

Vraag 5: hier lijkt het mij heel onwaarschijnlijk dat er leerlingen zijn die 3 goed hebben. Als de leerling bij (1) kiest voor daalt, zal deze natuurlijk bij (4) ook kiezen voor verder daalt. 

Mijns inziens moet het correctievoorschrift dan ook zijn:

indien vier juist - 2 punten

inden 3/ 2 juist - 1 punt

indien minder dan 2 juist - 0 punten

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Wat een waardeloos herexamen. Ontzettend jammer voor de leerlingen die een weekend hebben geblokt voor niks. Balen.

BeantwoordenCiteren
(@Mark Sikkes)
Gast

Zeer matig examen. Er komt een aanvulling op vraag 7 straks hoor ik net. Leerlingen worden aardig benadeeld op deze manier.

N-term zal geen 1.3 blijven denk ik. Je kunt aan de formuleringen goed zien dat het meer past bij oude opgaven uit de jaren 10.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Vraag 2 en 3 voor 5 punten? Pfff....

BeantwoordenCiteren
Pagina 3 / 5

Laat een antwoord achter

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Titel *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB