De vragen zijn in principe niet moeilijk maar de antwoorden en het antwoordmodel en de diverse antwoordmogelijkheden vond ik het een lastig na te kijken examen, vooral als je ook nog te maken hebt met leerlingen met taalachterstand. Dit maakt erg lastig om wel of geen punt toe te kennen. Ik heb liever een moeilijkere examen met vragen die je met "normaal" formuleren kunt beantwoorden.
Na alles volgens de CV (incl aanvulling CvTE) heb ik gemiddeld 29 punten bij N=1 is dat een 5,6 terwijl het SE gemiddeld 6,2 was. Op basis daarvan verwacht ik een N van 1,4/1,5
Trekgeit. Niet zo zeuren..Ik zie hierboven allemaal anonieme oproepen aan de Vecon om er wat aan te doen. Realiseren jullie dat de Vecon een vereniging is die draait op vrijwilligers? Als jullie het allemaal zo eens zijn dat er meer moet gebeuren, meld je aan bij de sectie economie, geef aan dat je volgend jaar mee wilt doen aan de bespreking met CvTE. Dat kost natuurlijk wel tijd. Jullie zijn allemaal economen en weten dus wat meeliftgedrag is, daar kun je jezelf aan onttrekken.
Ik weet zeker dat jullie door de vaksectie met open armen ontvangen worden. Veel succes volgend jaar!
Veel perspectief denken en redeneren. Leuk voor de leerlingen die taalvaardig zijn. Sommige vragen zijn moeilijk om na te kijken en het Cito houdt soms teveel vast aan haar redenaties (bedachte antwoordmodel) die in mijn ogen ingehaald worden door de praktijk. Zo'n vraag 17 bijvoorbeeld..... Ik verwacht/ hoop op een normering van 1.4
Trekgeit. Niet zo zeuren..Ik zie hierboven allemaal anonieme oproepen aan de Vecon om er wat aan te doen. Realiseren jullie dat de Vecon een vereniging is die draait op vrijwilligers? Als jullie het allemaal zo eens zijn dat er meer moet gebeuren, meld je aan bij de sectie economie, geef aan dat je volgend jaar mee wilt doen aan de bespreking met CvTE. Dat kost natuurlijk wel tijd. Jullie zijn allemaal economen en weten dus wat meeliftgedrag is, daar kun je jezelf aan onttrekken.
Ik weet zeker dat jullie door de vaksectie met open armen ontvangen worden. Veel succes volgend jaar!
Kunnen we aub nog een beetje niveau vasthouden in onze reacties?
Ik heb dit jaar ook eens een keer een h5 beco gehad. Wat een verademing. Duidelijke vragen, duidelijke correctievoorschriften. Geen frustrerend proces maar gewoon je werk doen en een gezellig gesprek met de tweede corrector.
Ik begrijp eigenlijk niet hoe we al jaren accepteren dat we zulke ontzettend slechte examens moeten beoordelen bij het vak economie. Zowel op havo als vwo is het echt niet normaal wat er gebeurt. Collega's die op het forum vragen en CV fileren met goede argumenten, Het CvTE laat het allemaal van de teflonschoudertjes glijden. Hoe is het mogelijk dat we hen niet ter verantwoording kunnen roepen? We hebben eens een TEO gehad waarbij letterlijk elk artikel ging over hoe slecht het examen was. En er verandert helemaal niets. Vraag 15, elke persoon die de Nederlandse taal ook maar enigszins vaardig is ziet dat gevraagd wordt om 'hoe' terwijl het CV de vraag 'waarom' beantwoordt.
Hier wordt terecht door meerdere collega's op gewezen maar er verandert helemaal niets. En zo hebben we echt tientallen voorbeelden van de laatste jaren.
Het einde van het schooljaar is een zeer stressvolle periode en de tientallen uren extra werk (examens meerdere keren nakijken en urenlange gesprekken met 1e of 2e corrector) maken het nog zwaarder. En een schoolleiding heeft geen idee van wat wij doormaken omdat het ook werkelijk onvoorstelbaar is dat deze situatie zo bestaat.
Ik hoop dat de Vecon een initiatief kan nemen om hier langs officiële weg iets aan te doen.
Ik heb dit jaar ook eens een keer een h5 beco gehad. Wat een verademing. Duidelijke vragen, duidelijke correctievoorschriften. Geen frustrerend proces maar gewoon je werk doen en een gezellig gesprek met de tweede corrector.
Ik begrijp eigenlijk niet hoe we al jaren accepteren dat we zulke ontzettend slechte examens moeten beoordelen bij het vak economie. Zowel op havo als vwo is het echt niet normaal wat er gebeurt. Collega's die op het forum vragen en CV fileren met goede argumenten, Het CvTE laat het allemaal van de teflonschoudertjes glijden. Hoe is het mogelijk dat we hen niet ter verantwoording kunnen roepen? We hebben eens een TEO gehad waarbij letterlijk elk artikel ging over hoe slecht het examen was. En er verandert helemaal niets. Vraag 15, elke persoon die de Nederlandse taal ook maar enigszins vaardig is ziet dat gevraagd wordt om 'hoe' terwijl het CV de vraag 'waarom' beantwoordt.
Hier wordt terecht door meerdere collega's op gewezen maar er verandert helemaal niets. En zo hebben we echt tientallen voorbeelden van de laatste jaren.
Het einde van het schooljaar is een zeer stressvolle periode en de tientallen uren extra werk (examens meerdere keren nakijken en urenlange gesprekken met 1e of 2e corrector) maken het nog zwaarder. En een schoolleiding heeft geen idee van wat wij doormaken omdat het ook werkelijk onvoorstelbaar is dat deze situatie zo bestaat.
Ik hoop dat de Vecon een initiatief kan nemen om hier langs officiële weg iets aan te doen.
Hear hear. Dank Jochem.
Eén en ander deed mij weer denken aan het VWO-examen van 2022 waarover Ton van Haperen destijds dit schreef: Brief van leraar Ton van Haperen aan CvTE en CITO over slecht examen economie vwo 2022 - Stichting Beroepseer Het is niet veel anders geworden.
Het is te hopen dat CITO en CVTE de handschoen oppakken en een kringgesprek organiseren waarin docenten kunnen aangeven waar ze tegenaan lopen. De VECON zou hier het initiatief voor kunnen nemen.
Die brief is spot on en zou zo voor dit (en afgelopen) examens kunnen gelden. Jammer eigenlijk
Ton van Haperen beschrijft precies hoe je een examen dient na te kijken. Waarom doen we dat dan niet gewoon? Ik heb ook dit jaar weer allerlei antwoorden fout gerekend die gewoon goed waren. Ik kreeg het er niet doorheen bij mijn 2e corrector. Dan doen we het toch ook zelf?
Wat was bijvoorbeeld goed wat fout werd gerekend?