Meldingen
Alles wissen

Vraag 10

44 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
564 Bekeken
(@theo-vecon)
Lid Admin
Deelgenomen: 3 maanden geleden
Topic starter  

Vakinhoudelijke discussie

Citeren
(@Anoniem)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Kan deze vraag wel gesteld worden? In het curriculum staat overduidelijk (pagina 14) dat de doelstelling alleen verbaal en grafisch gevraagd mag worden. Er staat heel specifiek NIET rekenkundig. Het berekenen van het Resultaat kan op deze manier dus niet gevraagd worden, lijkt mij.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

en waarom vragen naar resultaat en niet winst of verlies? Ik heb nu leerlingen die de omzet berekenen.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Ik zou echt willen pleiten voor een toevoeging op het CV dat er 2 punten te verdienen zijn indien de juiste omzet wordt berekend. Nu staat in het CV dat voor het 2e punt ook de juiste GTK moet worden gevonden. Eigenlijk vergeet een leerling die de omzet volledig juist berekend alleen maar de kosten ook erbij te betrekken, dat is één fout. 

Het gebruik van het woord resultaat i.p.v. een veel logischer woord 'winst' draagt hier aan bij.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Eens met bovenstaande. Ik heb meerdere leerlingen die alleen de omzet berekenen. Ze maken eigenlijk maar 1 fout waardoor DS2 niet gehaald kan worden. Het voelt te streng om dan ook DS3 niet toe te kennen indien ze juiste omzet hebben berekend. 

BeantwoordenCiteren
(@joris)
Lid

Ik ben het oneens met dat dit niet gevraagd zou kunnen worden. 

Syllabus pagina 14: 7.1 kennis van het begrip resultaat (winst of verlies) dus dit kan gewoon gevraagd worden. 

Daarnaast is deze opgave grafisch. Er is geen functie voor GO of GTK gegeven zonder grafiek, dat zou het rekenkundig maken. Dit is slechts GO aflezen, GTK aflezen en q aflezen. Ik heb ook genoeg leerlingen die alleen de Omzet berekenen maar dat kost gewoon punten want dan doen ze niet wat ze moeten doen. 

Het argument voor 2 punten i.p.v. 1 voor het berekenen van de omzet is wel sterk en zou overwogen moeten worden. 

Dit bericht is gewijzigd 2 maanden geleden door Joris

BeantwoordenCiteren
 Marc
(@Marc)
Gast
Deelgenomen: 2 maanden geleden

Is het mogelijk om deelpunten te scoren zonder MO=MK te gebruiken? Oftewel heeft een leerling die deze vraag aanvliegt zonder MO=MK altijd 0 punten? Ik vind het CV hier niet heel duidelijk in. 

BeantwoordenCiteren
(@joris)
Lid

Is het mogelijk om deelpunten te scoren zonder MO=MK te gebruiken? Oftewel heeft een leerling die deze vraag aanvliegt zonder MO=MK altijd 0 punten? Ik vind het CV hier niet heel duidelijk in. 

Als de leerling toch q=25 gebruikt en voor de rest correct doorwerkt zou ik geneigd zijn naar 3 punten. Als een leerling in plaats van MO = MK bijvoorbeeld MO = 0 gebruikt omdat die de doelstellingen is vergeten maar verder wel correct het resultaat berekent, zou ik zeggen dat dit 2 punten is i.v.m. dwf

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Een aantal leerlingen geeft niet zoals in het cv apart de prijs, q en gtk aan, maar geeft als antwoord: mo=mk. De prijs is daar 28. En geeft vervolgens de berekening (25 x 28) - (25 x 16) = 300. De winst is $ 300. Rekenen jullie hier gewoon 3p voor, of moeten ze echt P, Q en GTK benoemd hebben zoals deelscores 1 en 2 volgens het cv?

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

@joris Er staat toch echt in de syllabus dat er alleen verbaal of grafisch gevraagd kan worden. Op het moment dat er gerekend moet worden, wordt het rekenkundig. Als alleen vanuit de grafiek de prijs en hoeveelheid zou moeten worden gegeven, of de winst gearceerd moet worden, is het volgens de syllabus. Wat er nu gedaan moet worden overduidelijk niet.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Een aantal leerlingen geeft niet zoals in het cv apart de prijs, q en gtk aan, maar geeft als antwoord: mo=mk. De prijs is daar 28. En geeft vervolgens de berekening (25 x 28) - (25 x 16) = 300. De winst is $ 300. Rekenen jullie hier gewoon 3p voor, of moeten ze echt P, Q en GTK benoemd hebben zoals deelscores 1 en 2 volgens het cv?

Ik geef hier de volledige punten voor. De leerlingen laten de vaardigheid zien. Het vak is economie, geen Nederlands. 

BeantwoordenCiteren
(@Auke Oldenbeuving)
Gast

Ik zou echt willen pleiten voor een toevoeging op het CV dat er 2 punten te verdienen zijn indien de juiste omzet wordt berekend. Nu staat in het CV dat voor het 2e punt ook de juiste GTK moet worden gevonden. Eigenlijk vergeet een leerling die de omzet volledig juist berekend alleen maar de kosten ook erbij te betrekken, dat is één fout. 

Het gebruik van het woord resultaat i.p.v. een veel logischer woord 'winst' draagt hier aan bij.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Veel leerlingen doen het heel correct MO = MK, Q = 25, P = 28, en concluderen dan af met: Het resultaat per dag is 700$.  Het woord resultaat gebruik ik overigens nooit in de lessen, en in de methode ook niet. Omzet/opbrengst en winst; dat zijn de woorden. Ik vind het te zwaar dat een leerling met bovengenoemd antwoord slechts 1 punt scoort, alleen omdat hij/zij het woord resultaat verkeerd interpreteert. Hoop dat we daar vanmiddag een heldere uitspraak over kunnen doen.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Het woord "resultaat is gewoon onderdeel van de examensyllabus.

Daar worden leerlingen echt niet door benadeeld.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Winst komt de leerling wel meer tegemoet. Het is meer bedrijfseconomie: bedrijdsresultaat. Maar ook buiten deze discussie ben ik het eens met de vraag of de juiste omzet berekenen hier goed zou kunnen zijn voor 2p. Lijkt me taak voor vecon.

BeantwoordenCiteren
(@m-langewoutersgerritkomrijcollege-nl)
Lid

Ik vind antwoord $700 twee punten waard.  Als de leerling bij het tweede bolletje niets met de GTK gedaan heeft, is het in mijn ogen bij bolletje drie logisch dat hij/zij alleen 28 x 25 doet, dus heeft de leerling één fout gemaakt.

BeantwoordenCiteren
(@Hellen)
Gast

Ik heb een leerling die geeft aan mo=mk, veder geen q aan, maar wel de juiste vkp (28) en GTK (16), haalt dit van elkaar af en schrijft resultaat is 12 per dag. Dit levert nu dus 0 punt op. Terwijl alleen vergeten is dit x 25 te doen. dus eigenlijk 2p zou moeten zijn van de 3.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

@Hellen; Er worden 2 dingen niet goed gedaan. De q is niet benoemd en de winst is niet uitgerekend. Als je echter goed kijkt naar de verdeling, dan zie je bovenaan dat de juiste p en gtk 1 punt oplevert (2e ds). 

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

@ Hellen, ik geef hier 2 punten voor, er wordt namelijk maar 1 fout gemaakt (x q). De winst wordt wel uitgerekend, en de juiste p en q worden benoemd. 

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

ik bedoel natuurlijk, de juiste p en gtk worden benoemd

BeantwoordenCiteren
(@Kevin)
Gast

Op basis van het cv kan je geen 2pt geven. Je moet de afzet bepalen voor de 1e ds. Dat is niet gebeurd en de winst is niet berekend voor de 3e ds.

BeantwoordenCiteren
(@Jenny)
Gast

Wat te doen als leerlingen euro's in plaats van dollars noemen of alleen 300?

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

jawel, de leerling berekent de winst per fiets. dus ds3 behaal je dan wel. 

BeantwoordenCiteren
(@Marcel)
Gast

Ik heb een leerling die geeft aan mo=mk, veder geen q aan, maar wel de juiste vkp (28) en GTK (16), haalt dit van elkaar af en schrijft resultaat is 12 per dag. Dit levert nu dus 0 punt op. Terwijl alleen vergeten is dit x 25 te doen. dus eigenlijk 2p zou moeten zijn van de 3.

Dit is inderdaad 2 punten waard.

BeantwoordenCiteren
(@Kevin)
Gast

Maar de winst per fiets wordt toch niet gevraagd, en kan dan toch ook niet het goede antwoord zijn? Stel een lln benoemt wel de afzet om de prijs en gtk te bepalen en komt uit tot een resultaat van $12. Dan is dat toch geen 3 punten waard? 

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

dus het is twee punten (niet drie). de leerling vergeet alleen xq (dus maakt 1 fout)

BeantwoordenCiteren
(@Marcel)
Gast

Stel een leerling voegt toe:

12 x 25

Dan is de vraag toch in zijn geheel beantwoord?

Het CV doet (zoals wel vaker) moeilijk. Als een leerling antwoord dat de winst per fiets 28-16=12 is en dat vermenigvuldigt met 25 krijgt hij van mij alle punten. In dit geval mist er dus slechts één denkstap. Die andere denkstappen heeft de leerling wel gedaan, alleen niet opgeschreven.

Ze stellen in het CV eisen aan het antwoord waar in de vraag niet over wordt gesproken en die ook niet noodzakelijk zijn voor een correcte uitwerking.

BeantwoordenCiteren
(@Kevin)
Gast

Voor mijn voorbeeld, ja. Maar de discussie startte met het voorbeeld van Hellen en daar verdient lln (mijn inziens 1 punt) aangezien in het desbetreffende voorbeeld van collega Hellen ook de q niet is bepaald (benoemd) verliest lln ook DS 1.

BeantwoordenCiteren
(@Marcel)
Gast

Dat weet ik. Toch ben ik van mening dat deze ll 2 punten verdient.

BeantwoordenCiteren
(@Kevin)
Gast

Welke deelscores zijn er dan verdiend?

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

ik ook, hij maakt 1 fout, niet twee en verliest DS1, maar haalt DS2 en DS3 wel. 

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2

Laat een antwoord achter

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Titel *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB

Voorbeeld Revisies van 0 Opgeslagen