DS2 = prijs en gtk bepalen (doet de ll)
DS3 is winst berekenen. doet de ll ook
Dan hoop ik dat de vecon vanmiddag uitspraak doet. In mijn ogen is de formule voor het resultaat (p-gtk)*q. Deze formule wordt niet gevolgd, derhalve wordt het resultaat niet berekend. En dat wordt voor ds3 gevraagd.
dan reken je een leerling twee keer aan dat hij q niet heeft bepaald.
Nee, 1x dat hij niet netjes uitwerkt hoe hij aan de p en gtk komt (wat noodzakelijk is volgens cv). En dus 1x voor een foutieve berekening van de winst. Ik kan begrijpen dat dit zwaar voelt, maar dan zou het cv er anders uit moeten zien.
Dat is correct; mijn punt is dat dit volgens het CV zou betekenen dat die leerlingen daardoor 2 van de drie punten missen, en dat vind ik wel benadelen. Maar dit wordt vanmiddag in het verslag wel recht gezet als ik het gisteren allemaal goed gevolgd heb.Het woord "resultaat is gewoon onderdeel van de examensyllabus.
Daar worden leerlingen echt niet door benadeeld.
Helaas is in het Vecon verslag te lezen dat de leerling welke enkel de omzet berekent, maxinaal 1 punt op deze vraag kan behalen.
Stomme vraag, maar aangezien het cv heel stellig en strengs toch maar stellen: mijn leerlingen doen het volgende: mo=mk q25. Go-gtk= 12. Vervolgens doen ze 25 x 12 =300 maximale winst. Gewoon 3p toch? Of je nou to -tk berekent of eerst de winst per product maakt in essentie niets uit.
@Esther: gewoon drie punten. Kort en bondig moet je natuurlijk niet gaan ontmoedigen.
Ik heb overigens een aantal leerlingen die TO als eindantwoord geven. Het begrip 'resultaat' heeft ze denk ik op het verkeerde been gezet.
Dan zal ik mijn scores aanpassen. Afspraak is afspraak.Helaas is in het Vecon verslag te lezen dat de leerling welke enkel de omzet berekent, maxinaal 1 punt op deze vraag kan behalen.
Wat doen jullie met leerlingen die TW berekenen met een verkeerde GTK?
TW = 28 x 25 - 8 x 25 = 500
Ds1 wel behaald, ds2 niet behaald want niet juiste GTK.
Reken dan door met die 8 die ze verkeerd aflezen.
Neig zelf naar 0 want MK = geen GTK, maar je zou het ook kunnen verwoorden als doorwerkfout..
Als je de winst uitrekent bij q = 30 (als gevolg van een verkeerd uitgangspunt MO=0), dan bedraagt de winst.....300, namelijk 30 x (24 - 14). Dat is net zoveel als de winst bij maximale winst. Bijzonder.
Ik heb een leerling die i.p.v. winst omzet maximaliseert. Verder wel alles goed doet (niet helemaal goed de GTK afleest, zij leest daar 14) en alle stapjes doorloopt. Dus juiste q (weliswaar bij MO=0), juiste omzet en kosten en vervolgens juiste resultaat (wel winst). Graag reactie.
2p, alleen DS 1 niet behaald, verder correct doorgewerkt.