Meldingen
Alles wissen

Vraag 21

11 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
255 Bekeken
(@theo-vecon)
Lid Admin
Deelgenomen: 3 maanden geleden
Topic starter  

Vakinhoudelijke discussie

Citeren
(@Aaron)
Gast
Deelgenomen: 2 maanden geleden

Het volgende antwoord: "Omslagstelsel, want bij het kapitaaldekkingsstelsel spaar je zelf voor de oude dag. Dat is bij de AOW niet het geval, dus is het een omslagstelsel." Ik ben geneigd deze omgekeerde redenatie het punt te geven, omdat de vraag een keuze geeft tussen twee financieringssystemen.

BeantwoordenCiteren
(@pddhofstadlyceum-nl)
Lid

Moet er niet bij waaruit blijkt dat je niet zelf spaart voor je oude dag

BeantwoordenCiteren
(@pddhofstadlyceum-nl)
Lid

Een leerlingen van mij beantwoord:

In de tekst staat dat AOW last heeft van vergrijzing en daar heeft een omslagstelsel ook last van. Wat vinden jullie hiervan.  

BeantwoordenCiteren
(@Auke Oldenbeuving)
Gast

Geplaatst door: @pddhofstadlyceum-nl

Een leerlingen van mij beantwoord:

In de tekst staat dat AOW last heeft van vergrijzing en daar heeft een omslagstelsel ook last van. Wat vinden jullie hiervan.  

Wel een leuke tekst, maar geen antwoord op de vraag. Geen punt dus.

BeantwoordenCiteren
 Hans
(@Hans)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Wat ik best vaak tegenkom: Omslagstelsel, want de huidige werkenden betalen via de belasting voor de huidige AOW'ers. 

Belasting moet uiteraard premies zijn. Ik ben toch geneigd naar 1 pt, aangezien het woord "premies" bij ds2 überhaupt niet wordt genoemd in het CV en het via "de werkenden" wordt uitgelegd.

BeantwoordenCiteren
(@h-deroonbonhoeffer-nl)
Lid

In de context is duidelijk dat de werkende hiervoor premie betaald. Ondertussen is al een deel van de aow gefiscaliseerd en wordt er vanuit de belastingopbrengsten bijgedragen. Dus blijvend binnen de context is het antwoord niet juist.

BeantwoordenCiteren
(@Auke Oldenbeuving)
Gast

Geplaatst door: @h-deroonbonhoeffer-nl

In de context is duidelijk dat de werkende hiervoor premie betaald. Ondertussen is al een deel van de aow gefiscaliseerd en wordt er vanuit de belastingopbrengsten bijgedragen. Dus blijvend binnen de context is het antwoord niet juist.

?? ik neem aan dat u bedoelt: juist.

BeantwoordenCiteren
 Hans
(@Hans)
Gast

Geplaatst door: @h-deroonbonhoeffer-nl

Kan aan mij liggen, maar ik volg dit niet helemaal?

Zie niet goed waarom het antwoord zoals een leerling geeft via de "werkenden betalen voor" niet juist is, puur omdat de begrippen belastingen en premies door elkaar worden gebruikt. 

BeantwoordenCiteren
(@Charlotte)
Gast

Ik heb nu een aantal leerlingen die schrijven:

'Omslagstelsel, want de werkende bevolking betaalt'. Volgens het verslag hoeft niet het woordje 'nu' genoemd te worden (vind ik zelf vrij essentieel, maar goed). Maar in bovenstaand antwoord worden de AOW'ers ook niet genoemd. Ik vind het te summier. Immers: in theorie wordt een bedrijfspensioen ook door een werkende betaalt, ook al is dit natuurlijk persoonsgebonden.

Ik neig naar 0p, zijn jullie het eens?

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

ik neig ook naar 0 punten. inderdaad omdat ook bij het kapitaaldekkingsstelsel de werkende betaalt. 

Als ze schrijven omdat de werkende betaalt voor de gepensioneerde...dan kan 'van nu' worden weggelaten. 

BeantwoordenCiteren

Laat een antwoord achter

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Titel *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB

Voorbeeld Revisies van 0 Opgeslagen