Meldingen
Alles wissen

Vraag 27

9 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
311 Bekeken
(@theo-vecon)
Lid Admin
Deelgenomen: 3 maanden geleden
Topic starter  

Vakinhoudelijke discussie

Citeren
(@Anoniem)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik mis als antwoordmogelijkheid dat AI de asymetrische informatie verminderd en daarmee dus Averechtse selectie vermindert. Lijkt me 2P

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

mee eens

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Hoewel er in CV wel wordt uitgelegd HOE de aanpak werkt. Dat zou dan ook moeten gelden voor het verminderen van asymmetrische informatie

BeantwoordenCiteren
(@John N)
Gast

Een lastig punt is dat er al bij 26) wordt gezegd maak gebruik van de tekst, en doorgaans staat in de examens bij een ziektekostenverzekering iets van "acceptatieplicht bij de basis" of een "algemene acceptatieplicht". Maar daar staat hier nu niets over, en zeker omdat het element AI vrij nieuw is, zijn er leerlingen die zeggen "slechte risico's kunnen geweigerd worden" en neemt de averechtse selectie af". Er is dus nu een keuze bij de verzekeraar! Theoretisch hebben ze een punt, maar ik neig toch naar 0 omdat
a) het bij averechtse selectie gaat om goede risico's behouden die normaal weg gaan. Er staat niets over in de Vecon-regels (ook een prestatie gezien de omvang van het epistel), en
b) ik niets over weigeren van slechte risico's zie in de tekst (al zullen die dan een flinke premie krijgen)

BeantwoordenCiteren
(@Auke Oldenbeuving)
Gast

Averechtse selectie is GEEN activiteit/handeling van de verzekeraar, maar van de verzekerde of potentiële verzekerde.

BeantwoordenCiteren
 Hugo
(@Hugo)
Gast

Ik mis bij deze opgave wat de beginsituatie is van premiedifferentiatie. Zowel de vraag als het CV laat dit niet zien. Derhalve lijken mij twee soorten antwoorden goed:

Er staat bij dp1 dat dit allemaal leidt tot lagere premies voor goede risico's, maar lager vergeleken met wat? Met hoge risico's (was misschien al zo, is dus niet duidelijk) of lagere premies dan vroeger voor goede risico's?

Mij lijkt dus een antwoord ook goed als ze zeggen dat dit ertoe leidt dat goede risico's door AI nu minder premie gaan betalen dan hoge risico's, waardoor ze niet uit de verzekering stappen (al laat dat de theoretische  mogelijkheid open dat alleen de hogere risico's meer gaan betalen en de goede risico's evenveel.....zucht....Context please!).

BeantwoordenCiteren
(@J. D.)
Gast

"Averechtse selectie vindt plaats wanneer de relatief goede risico's de premie te hoog vinden en de markt verlaten, en de relatief slechte risico's met hoge kosten overblijven. Door het gebruik van AI krijgt iedere verzekerde een premie die goed aansluit bij zijn of haar risicoprofiel waardoor de verzekerden de premie minder te hoog zullen vinden en daardoor niet weggaan"

Is dit antwoord nu maar 1 punt waard omdat er niet specifiek genoemd wordt dat de goede risico's lagere premies betalen?

Meerdere leerlingen die een soort gelijke redenatie maken en allemaal iets noteren wat lijkt op premies die horen bij het risico. 
Tot nu toe opvallend veel leerlingen, die ik tot nu toe geen punten heb gegeven. Wilde het nu toch even controleren hoe jullie de vraag nagekeken hebben. 

BeantwoordenCiteren
(@Marcel A)
Gast
Deelgenomen: 2 maanden geleden

Dat is toch goed? Ze geven toch aan dat de premie beter 'matcht' met het risico?

BeantwoordenCiteren

Laat een antwoord achter

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Titel *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB

Voorbeeld Revisies van 0 Opgeslagen