Vakinhoudelijke discussie
Ik begin me steeds vaker te storen aan een mismatch tussen de vraagstelling en het CV.
Er wordt gevraagd naar een uitleg over het beleid van de CB. Ik zou antwoorden dat ze de rente gaan verlagen, want een renteverlaging is passend bij een te lage inflatie. Wat valt daar aan uit te leggen? Misschien nog een opmerking dat dit de vraagkant stimuleert of iets dergelijks.
Het CV beantwoord een andere vraag of eigenlijk vragen: welke maatregel zal de CB nemen en leg uit hoe deze tot de gewenste verandering van de inflatie zal leiden.
Maar goed, dat wordt niet gevraagd.
het laatste gedeelte van het CV (waardoor de (bestedings) inflatie stijgt) lijkt mij niet essentieel voor ds2, aangezien de vraag al spreekt over om de inflatie te laten stijgen.
voor de rest volgens mij mooie vraag toch, relatie rente --> lenen/sparen ds1, relatie lenen/sparen --> consumptie voor ds2.
het laatste gedeelte van het CV (waardoor de (bestedings) inflatie stijgt) lijkt mij niet essentieel voor ds2, aangezien de vraag al spreekt over om de inflatie te laten stijgen.
voor de rest volgens mij mooie vraag toch, relatie rente --> lenen/sparen ds1, relatie lenen/sparen --> consumptie voor ds2.
waardoor de (bestedings) inflatie stijgt is inderdaad niet essentieel. 2p.
De aantrekkelijkheid van lenen/sparen lijkt mij geen voorwaarde, maar wel het effect: dat er meer geleend en minder gespaard wordt.