Meldingen
Alles wissen

Vraag 10

15 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
447 Bekeken
(@theo-vecon)
Lid Admin
Deelgenomen: 3 maanden geleden
Topic starter  

Vakinhoudelijke discussie

Citeren
 Noor
(@Noor)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Moet voor 2e deelscore stijging dekkingsgraad via de noemer? Door de hogere rente stijgt immers rendement huidig vermogen, dus teller stijgt ook. 

BeantwoordenCiteren
 Noor
(@Noor)
Gast

Moet voor 2e deelscore stijging dekkingsgraad via de noemer? Door de hogere rente stijgt immers rendement huidig vermogen, dus teller stijgt ook. 

Excuses deze opmerking hoort bij vraag 9. Kan de moderator deze post svp verwijderen?

BeantwoordenCiteren
(@Jacobien van Dam)
Gast

Hoort deze discussie niet bij vraag 9?

BeantwoordenCiteren
(@Robbert Smeets)
Gast

De tweede deelscore is kort door de bocht: bedrijfskosten omlaag, dus kan ook de premie omlaag.

Ongeacht hoe ze bij die lagere bedrijfskosten komen, dus het eerste deel kan gewoon fout zijn, als ze maar bij het tweede deel vermelden dat de lagere bedrijfskosten betekenen dat de premie omlaag kan, kunnen ze dat tweede punt gewoon krijgen?

Of zien jullie dat anders?

BeantwoordenCiteren
(@Bas Jacobs)
Gast

De tweede deelscore is kort door de bocht: bedrijfskosten omlaag, dus kan ook de premie omlaag.

Ongeacht hoe ze bij die lagere bedrijfskosten komen, dus het eerste deel kan gewoon fout zijn, als ze maar bij het tweede deel vermelden dat de lagere bedrijfskosten betekenen dat de premie omlaag kan, kunnen ze dat tweede punt gewoon krijgen?

Of zien jullie dat anders?

volgens mij helemaal correct, niet eens kort door de bocht, ds2 is conform CV deze redenatie. 

Dit bericht is gewijzigd 3 maanden geleden door Bas Jacobs

BeantwoordenCiteren
(@Bas Jacobs)
Gast

vind wel lastig te duiden wat voldoende is voor ds1. antwoordmodel lijkt te zeggen: marktwerking zorgt ervoor dat je efficient wil werken en dus je kosten dalen. (voelt economische niet heel sterk). het 2de voorbeeld is gevoelsmatig meer gericht op verhogen van opbrengst, dus zie de relatie met bedrijfskosten daar ook beperkt. waardoor ik lastig vind inschatten wat nou goed of fout is (lijkt bijna alsof de redenatie, je wilt lagere kosten --> dus lagere kosten voldoende is voor ds1) hoe staan jullie hierin?

BeantwoordenCiteren
(@Frank van den Beld)
Gast

hoeveel punten kun je toekennen aan leerlingen die vanuit een gevangenendilemma redeneren?

'als X verlaagt, zal Y dit ook doen en zo worden de premies lager'?

ze benoemen op deze manier de bedrijfskosten niet

BeantwoordenCiteren
(@Marjolein Veldhoven)
Gast

Er staat leg uit mbv figuur 1 en dan moeten leerlingen de stap maken via de bedrijfskosten

BeantwoordenCiteren
(@Van Someren)
Gast

@Veldhoven. Gezien de vraagstelling in de basis helemaal eens. Wel bijzonder dat voorbeeldantwoord 2 uit het CV niet via de bedrijfskosten redeneert (redenatie via opbrengsten ipv kosten). Dit laat m.i de ruimte om ook andere routes naar een lagere premie goed te rekenen.  

BeantwoordenCiteren
(@Gert Hagoort)
Gast

Deelscore 2: voorbeeldantwoord 2 lijkt meer over de dekking van de bedrijfskosten te gaan. Die wordt beter. Mijn leerlingen gebruiken dit voorbeeldantwoord niet.

BeantwoordenCiteren
(@Gert Hagoort)
Gast

Het lijkt me dat leerlingen wel expliciet moeten noemen 'indien doorberekend'. Dat is namelijk een keuze.

BeantwoordenCiteren
(@hermans)
Gast

Mijn leerlingen leggen niet uit dat doordat je kunt overstappen naar een andere pensioenaanbieder er marktwerking ontstaat maar ze leggen uit dat door marktwerking er meer concurrentie is en dan het normantwoord. Ik geef 2 pt maar is dat te ruim?

BeantwoordenCiteren
(@h-vandergraafrijnlandslyceum-rls-nl)
Lid

Ik heb nogal wat leerlingen die gewoon zeggen dat door marktwerking verzekeraars hun premie omlaag moeten brengen om beter te kunnen concurreren. Om die premie omlaag te krijgen moeten ze ervoor zorgen dat de bedrijfskosten lager worden (reppen dus niet over efficiënter zijn o.i.d.), zodat ze ook de premie omlaag kunnen brengen. Ben benieuwd wat anderen doen met zo'n antwoord. Lijkt mij wat teveel op het afgaan van de blokjes en alleen de plussen en minnen benoemen zonder ze voldoende uit te leggen, maar ik twijfel. Vooral over dat eerste deelpunt, moet daar dat 'efficiënter willen werken' letterlijk in? Bij dat 2de deelpunt, is het 'doorberekenen' dan verwoord met 'zodat' de premie omlaag kan....?

BeantwoordenCiteren
(@h-vandergraafrijnlandslyceum-rls-nl)
Lid

@hermans. Mij lijkt 2p. Dat ze kunnen overstappen lijkt mij niet essentieel, dat staat nl. ook niet in deelpunt 1 van normantwoord 2.

BeantwoordenCiteren

Laat een antwoord achter

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Titel *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB

Voorbeeld Revisies van 0 Opgeslagen