Meldingen
Alles wissen

Vraag 14

15 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
459 Bekeken
(@theo-vecon)
Lid Admin
Deelgenomen: 3 maanden geleden
Topic starter  

Vakinhoudelijke discussie

Citeren
(@Anoniem)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Wat een slachting bij deze vraag. Van mijn 30 leerlingen hebben 17 niet door dat ze MO en MK moeten gebruiken en scoren dus 0/4 punten. De doelstelling van het bedrijf is ook niet gegeven, waar dit bij andere examens wel zo was. De leerlingen die de doelstelling wel doorhebben (of goed gegokt hebben?) scoren bijna allemaal 4 punten. Antwoord van een leerling:

"als de doelstelling van het bedrijf maximale winst is dan moet ik MO en MK gebruiken. Daar ga ik maar van uit." 

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Wat een slachting bij deze vraag. Van mijn 30 leerlingen hebben 17 niet door dat ze MO en MK moeten gebruiken en scoren dus 0/4 punten. De doelstelling van het bedrijf is ook niet gegeven, waar dit bij andere examens wel zo was. De leerlingen die de doelstelling wel doorhebben (of goed gegokt hebben?) scoren bijna allemaal 4 punten. Antwoord van een leerling:

"als de doelstelling van het bedrijf maximale winst is dan moet ik MO en MK gebruiken. Daar ga ik maar van uit." 

wat doen je leerlingen dan? Als in, wanneer je de toegenomen kosten door laat komen in een prijs (wat ten opzichte van de enige gegeven, winstmaximaliserende oude prijs is dus) en dit afzet tegen de 25c heb je al een punt.

Ik heb ook best leerlingen die hier fouten maken (de 0,25 bij de q^2 stoppen, de qv niet omschrijven etc), maar toch geen leerling die mo = 0 of to= tk gaat doen 

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Je hebt gelijk. Doelstelling van het bedrijf is niet gegeven. Vraag kan dus niet beantwoord worden gegeven de gegeven informatie. Er staat uiteraard wel bij welke prijs per ijsje de winst maximaal is, maar dat wil niet zeggen dat Max winst ook de doelstelling is/die prijs initieel ook gevraagd wordt. Leerlingen moeten dus maar gokken dat Max winst de doelstelling is. En bijvoorbeeld niet Max omzet 

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Ik heb hetzelfde beeld. Veel leerlingen halen niet uit de context dat er met MO=MK gewerkt moet worden. Vervolgens proberen ze van alles. Zelfs de zin 'overige gegevens blijven gelijk' brengt een enkeling in de war. Veel te vaak 0 punten. Was te voorkomen geweest door de bedrijfsdoelstelling te verwoorden in de opgave. Nu kun je je afvragen wat de validiteit wordt van de vraag als er zo vaak geen punten worden gescoord. Jammer dat de schrijvers dat niet voorzien hebben.

BeantwoordenCiteren
 Mark
(@Mark)
Gast

Beste collega's,

hoe expliciet moet een vraag dan zijn?
Dit bedoel ik als een open vraag, niet als een retorische vraag 😉

Hoeveel hints krijgt een leerling hier?
- Guarda heeft een "monopoliepositie".
- Guarda "behaalt maximale winst bij een prijs van €3 per ijsje".
- en dan gaan we bij die prijs (van maximale winst) ook nog de TCK arceren.

Open vraag: moet een examenvraag dan echt nog 's expliciet stellen dat het doel van deze monopolist maximale winst is?!

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Beste collega's,

Open vraag: moet een examenvraag dan echt nog 's expliciet stellen dat het doel van deze monopolist maximale winst is?!

ja

BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Gast

Dank je Mark.

BeantwoordenCiteren
(@John Komen)
Gast

Niet alleen was mij het doel aanvankelijk ook niet duidelijk, ook was het beter was geweest als er gestaan had 'overige kosten blijven gelijk', ipv 'overige gegevens blijven gelijk'. Dit laatste lijkt toch te suggereren dat de prijs en hoeveelheid niet zullen veranderen, terwijl dat nu juist de kern van de opgave is!

BeantwoordenCiteren
(@Peter)
Gast

Helemaal eens met de opmerkingen dat Maximale winst als doelstelling gegeven had moeten worden. Leerlingen moeten nu bij vraag 14 de aanname maken dat maximale winst de doelstelling is/in de startsituatie een prijs van 3 wordt gevraagd. Dat staat echter nergens in de opgave. 

De leerlingen hebben er bij vraag 12/13 wel mee moeten rekenen/arceren, maar dat zegt op de keper beschouwd helemaal niets over wat het bedrijf daadwerkelijk voor een prijs vraagt/wat voor doelstelling het heeft. 

Als wij de leerlingen de maat nemen dat ze de opgaven goed/heel precies moeten lezen, moeten de leerlingen ook een eenduidige vraag krijgen lijkt me. 

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Beste collega's,

Eens!

BeantwoordenCiteren
(@Gert Hagoort)
Gast

Hoe gaan jullie om met (kleine) vroege fouten in deze opgave?

Leerling vergeet de Q te delen door 50 en doet daardoor de MO fout (-1p) 

Komt uit na MO=MK op een foute Q en dus een foute P van € 1,48

En concludeert 0% doorberekend.

BeantwoordenCiteren
(@basjacobsziggo-nl)
Lid

Hoe gaan jullie om met (kleine) vroege fouten in deze opgave?

Leerling vergeet de Q te delen door 50 en doet daardoor de MO fout (-1p) 

Komt uit na MO=MK op een foute Q en dus een foute P van € 1,48

En concludeert 0% doorberekend.

ds1 geven als MK goed is berekend, ds2 niet geven want MO gaat fout, ds3 geven als de leerlling MO = MK doet en dus met dwf foutieve Q en foutieve P formuleert. ds4 geven als de leerling uitrekend dat er een negatieve doorrekening plaats vind, ik denk als hij stelt 0% doorberekend zonder berekening dat die door de gemaakte fout de vraag voor zichzelf versimpeld en dus niet aantoont dat die wweet hoe je de doorberekening uitrekend en dus ds4 niet pakt. geeft die de formule en laat die de negatieve doorberekening zien en concludeert dan 0% zou je ds4 mogelijk kunnen geven. 

BeantwoordenCiteren
(@steven_wingenhotmail-com)
Lid

Moet de MK goed zijn afgeleid voor de 1e deelscore? Of is de nieuwe TK voldoende voor 1 pt? De MK toch?

BeantwoordenCiteren
(@meesterkikgmail-com)
Lid

@basjacobsziggo-nl Goed uiteen gezet waar je wel en niet voor moet belonen, die 0% ds4 moet wel goed uiteen gezet zijn.

BeantwoordenCiteren

Laat een antwoord achter

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Titel *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB

Voorbeeld Revisies van 0 Opgeslagen