Vakinhoudelijke discussie
Ik zou het wenselijk vinden als het VECON-verslag andere juiste combinaties voor het tweede en derde antwoordelement toevoegt. Dit gaat tijd schelen in het overleg tussen de 1e en 2e corrector. Ook of er gewerkt mag worden met doorwerkfouten.
Helemaal eens met voorgaande schrijver. Bovendien bevordert dit de gelijkheid van corrigeren.
eens, wat te doen bijvoorbeeld met een verschuiving van de GA curve naar rechts in Curacao en naar rechts links in Aruba. Mag je er dan eentje goed rekenen terwijl het niet logisch lijkt?
Volgens mij kunnen de GA curven alleen naar links verschuiven op de goederenmarkt in deze context vanwege loonkosten inflatie in Curaçao en importprijsinflatie in Aruba.
De combinatie vraag naar rechts op goederenmarkt in Curaçao en aanbod naar links in Aruba heb ik derhalve fout gerekend.
In mijn ogen zou de GA lijn in Curaçao naar links moeten schuiven ivm de hogere loonkosten. Dit komt ook overeen met een eenduidig antwoord richting een stijgende inflatie.
Maar waarom zou de GA lijn in Aruba verschuiven, als we willen dat hier ook de inflatie eenduidig omhoog gaat zou die ook naar links moeten gaan. Moeten we dan van duurdere inkoop en daarmee productiekosten uitgaan?
Volgens mij kunnen de GA curven alleen naar links verschuiven op de goederenmarkt in deze context vanwege loonkosten inflatie in Curaçao en importprijsinflatie in Aruba.
De combinatie vraag naar rechts op goederenmarkt in Curaçao en aanbod naar links in Aruba heb ik derhalve goed gerekend.
Sorry bedoelde goed gerekend in de laatste paragraaf. Dat is immers ook importprijs inflatie in Aruba gezien hoge import uit Curaçao.
Die Ga lijn zou wel naar rechts kunnen. Als er inflatie verwacht wordt gaan bedrijven op korte termijn meer produceren, omdat zij verwachten meer winst te maken. Dat hebben zij geleerd voor het IS MB GA model. De lonen zijn wel gestegen, maar de inkoopprijzen nog niet ivm inkoopcontracten.
Dit maakt het extra lastig als de leerlingen beide lijnen laten verschuiven (GA en GV dan zou de inflatie gelijk kunnen blijven als ze de lijnen alle twee 1 cm verschuiven)
Als bedrijven hun productie verplaatsen naar Aruba vanwege de hogere loonkosten in Curacao dan gaat het aanbod in Aruba naar rechts. En dalen in Aruba de prijzen.
ik heb dit nu aangehouden voor mijzelf.
goedegekeurd als bij Curacao ook het aanbod afneemt, want door hogere loonkosten stijgt de leveringsbereidheid. dit kan met of zonder veranderde GV in dit land, punt als conclusie met inflatie dan klopt
goedgekeurd als bij Aruba het aanbod afneemt, want door hogere inflatie in Curacao zal er meer geimporteerde inflatie zijn en stijgt de leveringsbereidheid. dit kan met of zonder veranderde GV in dit land, punt als conclusie met inflatie dan klopt
Dat is een goede, maar de aanname dat er ruimte is om productie zo snel uit te breiden is dan wel lastig vind ik, binnen een bestaand bedrijf in eigen land bij het is mb ga lijkt me dat kloppend genoeg maar gaat het nu dan op? eerder niet van wel denk ik.
Als je gedoe wil tussen 1ste en 2de corrector dan is de schuingedrukte opmerking in het CV daar wel de manier voor. Nu kun je dus over elke leerling een discussie gaan krijgen vanwege alle verschillende variaties. Vreemd dat daar bij het opstellen van de vraag en/of de testcorrectie niet op geanticipeerd is.
Maar hopen en afwachten of het VECON-verslag hier ondersteunend is...
Die Ga lijn zou wel naar rechts kunnen. Als er inflatie verwacht wordt gaan bedrijven op korte termijn meer produceren, omdat zij verwachten meer winst te maken. Dat hebben zij geleerd voor het IS MB GA model. De lonen zijn wel gestegen, maar de inkoopprijzen nog niet ivm inkoopcontracten.
Dit maakt het extra lastig als de leerlingen beide lijnen laten verschuiven (GA en GV dan zou de inflatie gelijk kunnen blijven als ze de lijnen alle twee 1 cm verschuiven)
Dat is toch de verschuiving langs de GA lijn?
Maar als ze de productie verplaatsen naar Aruba dan wordt ook de vraag in Aruba hoger en hoeft er niets te gebeuren met de inflatie
Je mag toch, neem ik aan, niet zaken meenemen die niet in de context vermeld staan? Productieverplaatsing is op korte termijn niet realiseerbaar en nergens vermeld. Dan zou je dat toch niet mee moeten nemen?
Klopt ik zie dat bij sommige leerlingen ook terug die tekenen dan bij Curacao een verschuiving op de GA curve naar rechtsboven en verschuiven de lijn niet. Ik vind het bijna onmogelijk om deze vraag te corrigeren.
Heeft iemand nu een overzicht van alle goede combinanties tussen de juiste verschuivingen van vraag/aanbodlijnen en de tabel? Ik nog niet...
Dit is echt niet na te kijken en het vecon verslag helpt ook niet helemaal.
- Moet ik bij de doorwerkfouten kijken naar het woordje stijgen of dalen van de vorige grafiek of naar de grafiek zelf?
- Als in grafiek twee de aanbodlijn wordt verschoven en in grafiek drie de vraaglijn, kan dat dan goed zijn als bij beide staat stijgen? Als je wederom naar de woorden stijgen kijkt zou ik zeggen ja maar van de ene manier (via aanbodlijn) naar de andere manier (vraaglijn)....ik raak ontzettend in de war.
Kan iemand mij helpen?
Dit is niet te doen jongens! Ik kan zo'n beetje alle verschuivingen wel verklaren. En als ik mezelf terugfluit met "nee, nu maak je aanname ..": het standaardpad zit ook vol aannames! Zie ik (wij) nou iets over het hoofd? Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Of juist wel? Gewoon een leuke 'vrije' vraag?
De meeste leerlingen lijken wel te begrijpen wat ze moeten doen, maar omdat ze niks uit hoeven te leggen kan je hun gedachtegang niet volgen. Ik zie nu een leerling die qv rechts, qv rechts en dan op Aruba qv naar links doet. Kan ik best een verklaring voor vinden want mensen op curaçao hebben minder geld over door de daar oplopende inflatie. Hierdoor gaan ze minder importeren uit Aruba dus neemt in Aruba de export af -> GV naar links. Net zoals hierboven a gezegd: je kan, zeker zonder redenering, bijna alle verschuivingen wel recht lullen...
Beste collega Van der Heijden,
ik begrijp uw zorgen over de vraagstelling, maar Qv rechts, Qv rechts en Qv links klopt niet. De oplopende werkgelegenheid en lonen op Curacao leiden daar tot meer vraag naar goederen. Met Aruba als enige handelspartner zal in Aruba de vraag toch echt niet afnemen.
Aah ja ik had even geen rekening gehouden met dat Aruba het enige andere land was. Overigens zou je misschien ook nog kunnen zeggen dat door de stijgende inflatie wellicht de reële productie daalt. Op de goederen- en dienstenmarkt is het nominale bedrag weergegeven op de horizontale as, althans dat lijkt zo vanwege het feit dat het in miljarden XCG staat. Als de inflatie dus zo hoog is dat het nominaal wel gestegen is, maar reëel niet zou denk ik het antwoord van de Qv op Aruba naar links te verdedigen zijn.
Ben het er overigens mee eens dat het vergezocht is. Alleen blijft het zo dat de vraag zo ongelukkig gesteld is omdat er geen uitleg bij hoeft dat je dus geen idee hebt wat de leerling denkt en mag ik het in principe zelf invullen... Enfin, ik zal het dan toch maar af gaan keuren bij die twee leerlingen die het zo beantwoord hebben.
In het Vecon verslag wordt een toelichting gegeven op cursieve opmerking van het CV.
- bij het tweede antwoordelement is ook goed: de GA-lijn verschuift naar links met de
conclusie dat de inflatie op Curaçao stijgt.
-bij het derde antwoordelement is ook goed: de GA-lijn verschuift naar links met de
conclusie dat de inflatie op Curaçao stijgt.
Bij dit derde antwoordelement wordt dan toch Aruba ipv Curaçao bedoeld?
Is dit een typefout van de Vecon, of zie ik iets verkeerd? Ik heb best wat lln die dit doen en zo toch nog een punt kunnen halen, icm met de eerste grafiek (arbeidsmarkt qv rechts + loonniveau stijgt).
Dat was in mijn ogen inderdaad een typefout in het Veconverslag aangezien de derde grafiek niet over Curacao gaat......
Ik begreep zelf al niet welke kant ik op moest met deze vraag ("give me a one-handed economist!") en zie dat ook terug bij mijn leerlingen.....enorm irritant. Het lijkt een puzzel die (bijna) altijd op te lossen is met macro-economische argumenten.
Beste collega’s,met het risico dat ik half twaalf ’s avonds niet meer scherp ben, deel ik met jullie enkele bevindingen.Ik wil benadrukken dat ik dit zelf nooit had bedacht. ’T is meer een reconstructie van wat er bedoeld zou kunnen zijn, bij het bedenken van de examenvraag.wat het CvTE mogelijk in gedachten had:normantwoord:als de vraag naar arbeiders in Curacao stijgt,ongeacht de prijs van arbeid,(dan stijgen de lonen,)(in de inleiding van de vraag staat “loonkosten”),(dan stijgt de werkgelegenheid,)(dan stijgen de besteedbare inkomens,)dan stijgt de vraag naar goederen in Curacao ook,ongeacht de prijs van goederen,(de prijzen stijgen in Curacao, bij hogere vraag)(dan gaat Curacao meer importeren uit Aruba,)dan stijgt de vraag naar goederen in Aruba ook,ongeacht de prijs.(de prijzen stijgen in Aruba, bij hogere vraag)oftewel:1 Qv naar rechts2 Qv naar rechts3 Qv naar rechtsalternatief 1:als de vraag naar arbeiders in Curacao stijgt,ongeacht de prijs van arbeid,(dan stijgen de lonen,)(in de inleiding van de vraag staat “loonkosten”),(dan stijgt de werkgelegenheid,)(dan stijgen de besteedbare inkomens,)dan stijgt de vraag naar goederen in Curacao ook,ongeacht de prijs van goederen,(de prijzen stijgen in Curacao, bij hogere vraag)(dan importeert Aruba bestedingsinflatie,)dan daalt het aanbod van goederen in Aruba,ongeacht de prijs.(de prijzen stijgen in Aruba, bij schaarste)oftewel:1 Qv naar rechts2 Qv naar rechts3 Qa naar linksalternatief 2:als de vraag naar arbeiders in Curacao stijgt,ongeacht de prijs van arbeid,(dan stijgen de lonen,)(dan stijgen de loonkosten,)dan daalt het aanbod van goederen in Curacao,ongeacht de prijs van goederen,(de prijzen stijgen in Curacao, bij schaarste)(dan importeert Aruba kosteninflatie,)dan daalt het aanbod van goederen in Aruba ook,ongeacht de prijs.(de prijzen stijgen in Aruba, bij schaarste)oftewel:1 Qv naar rechts2 Qa naar links3 Qa naar linksmag ik zo vrij zijn nog iets voor te leggen?alternatief 3:als de vraag naar arbeiders in Curacao stijgt,ongeacht de prijs van arbeid,(dan stijgen de lonen,)(dan stijgen de loonkosten,)dan daalt het aanbod van goederen in Curacao,ongeacht de prijs van goederen,(de prijzen stijgen in Curacao, bij schaarste)(dan gaat Curacao meer importeren uit Aruba,)(want Aruba is de enige handelspartner van Curacao)dan stijgt de vraag naar goederen in Aruba.(de prijzen stijgen in Aruba, bij hogere vraag)oftewel:1 Qv naar rechts2 Qa naar links3 Qv naar rechtsResteert nog de vraag wat te doen met leerlingen die de alternatieven combineren en bij grafiek 2 en 3 zowel de vraag- als de aanbodlijnen verschuiven (?!).
Dank voor deze uiteenzetting! Helpt zeker!
En t.a.v. van uw laatste vraag: de cursieve opmerking in het CV biedt ruimte om dit goed te rekenen, nl. 'als de GA curven correct zijn verschoven i.c.m. de GV lijnen...etc'
Maar deze vraag had nooit zo gesteld mogen op een examen. Ook al ontkent het CvtE dit, er zit een gesloten vraag-element in met teveel variaties die niet onderbouwd hoeven te worden. Aan ons de zeer ondankbare taak aannames te gaan verzinnen bij alle alternatieven. Wat meten we dan nog? Ik vraag ook werkelijk af of en waarom dit niet al bij de test-correctie is aangegeven. Hopelijk leidt dit niet tot vervelend gedoe tussen correctoren.
Dat op de goederenmarkt de GA naar links kan verschuiven lijkt me logisch, maar toch alleen in combinatie met een verschuiving naar rechts van de GV curve?
ik neem aan dat we hier werken met dwf fouten, dus als iemand Gv laat stijgen op de arbeidsmarkt en vervolgens Gv laat dalen op de goederen/diensten markt Curacao reken ik dat foutief (want Gv afhankelijk van inkomen en dat stijgt juist) als deze leerling vervolgens Gv laat stijgen op goederen diensten markt Aruba, reken ik dat foutief want gegeven het feit dat inflatie daalt in Curacao zou juist de Gv naar links moeten verschuiven (want import stijgt / export daalt)
samengevat kan alleen Qv stijgen op de arbeidsmarkt, dat kan of via inkomen invloed hebben op Gv goederen/diensten in Curacao, of via kosten invloed hebben op Ga in Curacao, en op de goederen diensten markt aruba wordt of de Gv beinvloed door import/export of de Ga beinvloed door kosteninflatie?