Meldingen
Alles wissen

Vraag 26

14 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
363 Bekeken
(@theo-vecon)
Lid Admin
Deelgenomen: 3 maanden geleden
Topic starter  

Vakinhoudelijke discussie

Citeren
 JB
(@JB)
Gast

Is alternatief aanwendbaar niet een begrip dat onder domein B valt?

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Los van dat afgevraagd kan worden waarom dit vraagstuk 2 punten aangaat, vraag ik me ook af of - en zo ja, wanneer er 1 punt te vergeven is? Heeft iemand hier een dergelijk voorbeeld?

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Los van dat afgevraagd kan worden waarom dit vraagstuk 2 punten aangaat, vraag ik me ook af of - en zo ja, wanneer er 1 punt te vergeven is? Heeft iemand hier een dergelijk voorbeeld?

Ik heb 1 punt gegeven voor: "Nee, al het gekochte land is nodig voor biologische teelt". Ik mis de afweging van het stopzetten van de biologische teelt. Ik hoor het ook graag, als 0 punten logischer is bij dit antwoord.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Het lijkt er op dat je er van moet uitgaan dat er alleen geïnvesteerd wordt in de grond. Mag je andere investeringen niet in overweging nemen? De producent zal zich op zijn minst moeten verdiepen in het onderwerp biologische teelt en deze verwerving van kennis is verzonken als hij stopt met biologische teelt. Ik begrijp dat de vraag stuurt op de grond. Maar dat gebeurt steeds, vragen die heel sturend zijn, waarbij het niet de bedoeling is om verder te kijken. Je dan moet niet kritisch kijken naar de vraag maar kijken naar wat de bedoeling is van de vragensteller. 

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Ook als je alleen kijkt naar de aan- en verkoop van land zijn er verzonken kosten. De transactiekosten kunnen niet worden terugverdiend. Dit is juist iets wat in voorgaande examens terugkwam als vorm van verzonken kosten. Verder wordt  in de vraag ook gewezen op het braakliggen. Dit leidt tot kosten door verloren rendement of rente op het vermogen dat vastligt in deze grond. 

BeantwoordenCiteren
(@Bas Jacobs)
Gast

veel leerlingen geven gelukkig antwoord conform CV, maar er zijn ook leerlingen waar uit het antwoord blijkt dat ze weten wat verzonken kosten zijn maar foutief redeneren binnen de gegeven context (bvb zelfs leerlingen die grond als specifieke investeringen aanmerken) benieuwd of vecon wat verduidelijking geeft over antwoorden die buiten het CV vallen, maar mogelijk wel laten zien dat leerlingen het begrip verzonken kosten scherp hebben iets van punt(en) kunnen toekennen. 

BeantwoordenCiteren
(@Bas Jacobs)
Gast

Ik heb 1 punt gegeven voor: "Nee, al het gekochte land is nodig voor biologische teelt". Ik mis de afweging van het stopzetten van de biologische teelt. Ik hoor het ook graag, als 0 punten logischer is bij dit antwoord.

zie trouwens niet waarom hier 1 punt voor gegeven zou worden? de leerling laat volgens mij met dit antwoord niet zien het begrip verzonken kosten scherp te hebben (lijkt meer of die leerling het over efficient investeren heeft?)

BeantwoordenCiteren
(@J. Conradie)
Gast

Ik heb een leerling die zegt. De boer hoeft geen grote investeringen te doen, hij kan hetzelfde land houden en hier biologisch op gaan telen. Hij heeft dan wel een lagere hoeveelheid. Mocht het allemaal tegen vallen kan hij zonder kosten te maken weer overstappen naar traditionele teelt en dus is er niet sprake van verzonken kosten

Dit is allemaal niet in context maar wel een interessante invalshoek immers er wordt omscheven dat de grond alternatief aanwendbaar is. Ik neig hier zelf naar 1p. 

BeantwoordenCiteren
(@J. Conradie)
Gast

Toch kunnen er ook verzonken kosten zijn in bijvoorbeeld het klaarmaken van de grond, ploegen ect bemesten ect.

Mocht je daarna niet op die grond biologisch gaan boeren en hem verkoopt (voor bv woningbouw) ben je deze kosten wel kwijt.  

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

het kan aan mij liggen hoor maar hebben boeren niet bij uitstek te maken met verzonken kosten? als er sprake van misoogst ten gevolge van late vorst of extreme natheid dan is de investering vooraf gedaan en niet alternatief aanwendbaar. Hier heeft de bio-boer extra mee te maken aangezien hij de grond ook nog enkele jaren braak moet laten liggen. Ik zou zeggen dezelfde gedachte bij het instuderen van een toneelstuk en de kaarten verkopen niet...

BeantwoordenCiteren
(@Jochem)
Gast

Eén leerling noemt de makelaarskosten van de aangekochte grond als verzonken kosten. Prima antwoord natuurlijk als goed uitgelegd wordt dat die kosten niet kunnen worden terugverdiend bij stopzetten bedrijf. 

BeantwoordenCiteren
(@j-vanapeldoornrocva-nl)
Lid

Dit is 0 punten.

BeantwoordenCiteren
(@j-vanapeldoornrocva-nl)
Lid

Dat sloeg op deze post:

BeantwoordenCiteren

Laat een antwoord achter

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Titel *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB

Voorbeeld Revisies van 0 Opgeslagen