Meldingen
Alles wissen

Vraag 7

15 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
449 Bekeken
(@theo-vecon)
Lid Admin
Deelgenomen: 1 maand geleden
Topic starter  

Vakinhoudelijke discussie

Citeren
(@John N)
Gast

Hier is het antwoordmodel ook weer niet lekker t.o.v. de vraagstelling. Want het antwoordmodel legt het voor beiden uit (en daarom logisch de twee punten) maar als de leerling alleen het staatspensioen noemt als voorbeeld van intergenerationeel, dan beantwoordt de leerling de vraag goed (mits natuurlijk er een juiste argumentatie bij is). Dus "het staatspensioen, want ..." is dan voldoende voor 2 punten?

BeantwoordenCiteren
(@J. Conradie)
Gast

@John N. Ja dat is voldoende voor 2 punten want gezien de opsommingsstreepjes zijn beide antwoorden voorbeelden van een goed antwoord dat 2 punten waard is. 

BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Gast

Ben ik met jullie eens. Vraagstelling is ook niet helder dat een leerling het voor beide MOET aangeven, maar meer bij welke van de twee voorbeelden is er sprake van intergenerationele ruil en waarom. 

BeantwoordenCiteren
(@Jacobien van Dam)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Heeft iemand hier 1 punt kunnen geven? Zo ja, voor welke antwoorden? Het lijkt me meer een 0 of 2 puntsvraag, maar ben benieuwd hoe anderen dit zien.

BeantwoordenCiteren
(@Robbert Smeets)
Gast

Heeft iemand hier 1 punt kunnen geven? Zo ja, voor welke antwoorden? Het lijkt me meer een 0 of 2 puntsvraag, maar ben benieuwd hoe anderen dit zien.

Bij mij heeft een leerling niet begrepen dat hij moet kiezen, dus schrijft hij Ja en dan beschrijft hij de werking van het omslagstelsel helemaal juist, maar hij geeft niet aan dat dat alleen voor het staatspensioen geldt. Ik heb daar 1 punt voor gegeven, omdat de vraag volgens mij niet duidelijk maakt dat je een keuze moet maken, het ligt er maar aan waar je de klemtoon zet.

BeantwoordenCiteren
(@J.Conradie)
Gast

Bij mij heeft een leerling niet begrepen dat hij moet kiezen, dus schrijft hij Ja en dan beschrijft hij de werking van het omslagstelsel helemaal juist, maar hij geeft niet aan dat dat alleen voor het staatspensioen geldt. Ik heb daar 1 punt voor gegeven, omdat de vraag volgens mij niet duidelijk maakt dat je een keuze moet maken, het ligt er maar aan waar je de klemtoon zet.

Ja hier idem: Ja ...... en goede verder goede uitleg over het omslagstelsel --> 1p gegeven. 

BeantwoordenCiteren
(@Ingeborg Stam)
Gast

Ik denk 1 punt voor zoiets als:

- staatspensioen + "wordt door anderen betaald", of

- aanvullend pensioen + "huidige gepensioneerden en huidige werknemers"

BeantwoordenCiteren
(@Bas Jacobs)
Gast

vind het eigenlijk wel lastig om ''zomaar'' 1p te geven als leerlingen geen keuze maken maar correct intergenerationele ruil uitleggen. ik wacht even vecon af. zou het wel prima verdedigbaar vinden als er besloten wordt daarvoor 1p te geven (de vraag is misschien wat onduidelijk) 

BeantwoordenCiteren
(@stefanie-solleveldgmail-com)
Lid

Ja ik heb bij antwoorden die beginnen met Ja, want ... en dan de goede redenering ook 1 punt gegeven maar neig naar 2. Ze doen feitelijk niets fout en beantwoorden de vraag. 

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

J Conradie; ik heb ook een leerling die alleen uitleg geeft over het omslagstelsel. Ik heb de neiging om hier twee punten te geven omdat in de inleidende tekst duidelijk staat dat het staatspensioen via het omslagstelsel wordt gefinancieerd en het aanvullende pensioen middels het kapitaaldekkingstelsel; moet je dat dan nogmaals benoemen?

BeantwoordenCiteren
(@Gert Hagoort)
Gast

Niet kiezen is toch gewoon 0 punten?

Is weg A of weg B de snelste route naar Rotterdam tijdens de spits? 

leerling; Ja, want dit is de kortste weg zonder files.

BeantwoordenCiteren
 Cor
(@Cor)
Gast

Ik heb 1 punt gegeven als een leerling stelt dat de pensioenen betaalt worden uit de belasting. Verder correcte redenering en antwoord. Te streng?

BeantwoordenCiteren
(@stefanie-solleveldgmail-com)
Lid

Ik heb twee leerlingen die het omslagstelsel beschrijven met er wordt consumptie uitgesteld door de jongere generatie zodat de ouderen dat nu kunnen consumeren.

Mag ik dat goed rekenen?

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

precies dit is erg verwatrend! De meeste leerlingen leggen beide uit maar alleen staatspensioen is voldoende

BeantwoordenCiteren

Laat een antwoord achter

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Titel *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB

Voorbeeld Revisies van 0 Opgeslagen