Meldingen
Alles wissen

Vraag 9

11 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
460 Bekeken
(@theo-vecon)
Lid Admin
Deelgenomen: 3 maanden geleden
Topic starter  

Vakinhoudelijke discussie

Citeren
 Noor
(@Noor)
Gast
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Moet voor 2e deelscore stijging dekkingsgraad via de noemer? Door de hogere rente stijgt immers rendement huidig vermogen, dus teller stijgt ook. 

BeantwoordenCiteren
(@Freddy van Hijum)
Gast

Moet voor 2e deelscore stijging dekkingsgraad via de noemer? Door de hogere rente stijgt immers rendement huidig vermogen, dus teller stijgt ook. 

Antwoorden via de teller zijn niet zomaar goed lijkt me, want de koers van obligaties die al in bezit zijn van het pensioenfonds zal juist dalen bij een stijgende rente. Dan neemt het rendement op het huidige vermogen dus af. Wel kan het rendement stijgen op nieuwe obligaties waar een hogere rente op zal zitten: met die expliciete toelichting zou het wat mij betreft goed kunnen zijn, al zou je nog kunnen twisten of dat dan niet eigenlijk een stijging is van het toekomstig vermogen, en niet van het huidige.

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Het rendement van het huidige vermogen stijgt, maar niet de waarde van het huidige vermogen. Door de stijging van het rendement hoef je nu minder in te leggen en dus daalt de waarde van de toekomstige verplichtingen, bij deze stap komt dus de verhoging van het rendement naar voren.

BeantwoordenCiteren
(@Wim van Wikselaar)
Gast

Antwoorden via de teller zijn niet zomaar goed lijkt me, want de koers van obligaties die al in bezit zijn van het pensioenfonds zal juist dalen bij een stijgende rente. Dan neemt het rendement op het huidige vermogen dus af. Wel kan het rendement stijgen op nieuwe obligaties waar een hogere rente op zal zitten: met die expliciete toelichting zou het wat mij betreft goed kunnen zijn, al zou je nog kunnen twisten of dat dan niet eigenlijk een stijging is van het toekomstig vermogen, en niet van het huidige.

Bij het berekenen van de huidige dekkingsgraad bereken je de toekomstige verplichting naar de contante waarde van vandaag. De dekkingsgraad is een voorraadgrootheid.  De contante waarde van de toekomstige verplichtingen zet je dan toch weg tegen het huidige vermogen. Dan heb je toch niets meer te maken met de verwachte rendementen in de teller?

BeantwoordenCiteren
 Noor
(@Noor)
Gast

Ok ik zal antwoorden via teller niet goed rekenen.

BeantwoordenCiteren
(@Ingeborg Stam)
Gast

Wacht 's even, als je als leerling kiest voor het alternatieve antwoord bij vaag 8 dan is vraag 9 dus (bijna) hetzelfde?!

BeantwoordenCiteren
(@J.Conradie)
Gast

Wacht 's even, als je als leerling kiest voor het alternatieve antwoord bij vaag 8 dan is vraag 9 dus (bijna) hetzelfde?!

Correct

BeantwoordenCiteren
(@Anoniem)
Gast

Door een hogere rente wordt het makkelijker om aan toekomstige verplichtingen te voldoen. (i.p.v. lagere huidige waarde toekomstige verplichtingen) . Goed voor het 2e scorepunt? 

BeantwoordenCiteren
(@Bas Jacobs)
Gast

Door een hogere rente wordt het makkelijker om aan toekomstige verplichtingen te voldoen. (i.p.v. lagere huidige waarde toekomstige verplichtingen) . Goed voor het 2e scorepunt? 

ik zou ds2 denk niet hebben gegeven.  formule dekkingsgraad is gegeven, leerling moet volgens mij duiden waarom deze stijgt en zal op een manier duidelijk moeten maken of het huidige vermogen pensioenfonds stijgt dan wel huidige waarde van toekomstige pensioensuitkeringen daalt. ik kan dat te weinig uit het antwoord halen.

BeantwoordenCiteren
 koos
(@koos)
Gast

Ook de waarde van de aandelen dalen bij een stijgende rente

BeantwoordenCiteren

Laat een antwoord achter

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Titel *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB