Wat is je algemene indruk van het examen en wat vind je een passende N-term?
Prima examen met een paar lastige vragen (10, 20, 26, 27, 40, 41), maar ook best veel weggevertjes.
De onderwerpen die aan bod komen zijn redelijk gespreid, al mis ik wel wat over btw en koopkracht.
Waar het gros van mijn leerlingen weg liep met een heel goed gevoel, lees ik online veel klachten en reacties dat het te moeilijk zou zijn. Ik ben dan ook benieuwd naar de N-term. Ik schat ergens rond de 1,0.
Verder een algemene vraag over rekenfouten. Tellen jullie dit als rekenfouten of als slordigheidsfouten? Dus geen aftrek van punten of wel aftrek van punten?
- De leerling schrijf de berekening van een grote som helemaal juist op papier, maar vervolgens 1 getal verkeerd overgenomen van het rekenmachine. Wordt dit gezien als rekenfout en dus als 0 punten aftrek? Of als fout en als 1 punt aftrek?
- De leerling schrijf het getal vanuit de tabel verkeerd over op antwoordenblad (wederom 1 cijfertje omgedraaid) en gaat vervolgens hier wel met een juiste berekening mee aan de slag. Eindantwoord is als gevolg van fout overnemen fout.
Als alles goed op papier staat maar een leerling neemt een getal verkeerd over is dat in mijn ogen een rekenfout en is er geen punt aftrek.
Als een leerling een getal verkeerd overneemt uit bv de bron maar het is wel overduidelijk dat hij/zij het juiste getal gebruikt heeft dan zie ik dat als een overname fout en trek ik ook hier geen punt voor af.
Verslag van de examenbespreking is geupload onder sectie; eindexamens. Hierbij ook.
Vr groet Mark Sikkes
Ik vond het een prima examen. Een stuk duidelijker en minder talig dan de afgelopen jaren. Ook vind ik de gebruikte contexten beter aansluiten bij hun belevingswereld. Daardoor misschien ook wel iets makkelijker voor leerlingen dan afgelopen jaren.
De N-term zal dan ook niet zo hoog worden verwacht ik. 1,0 zou ik zeggen.
Wat zijn jullie gemiddelde puntenscores?
Vond het examen eigenlijk goed te doen, zeker vergeleken met voorgaande jaren.
- enkele weggevertjes
- Enkele "leesvragen" (wat mijn leerlingen dan weer slecht doen), waar je zonder te leren ook uit kon komen
- Geen echt moeilijke rekenvragen
- De goede leerlingen hadden ook goede scores, de zwakke leerlingen scoorden ook lager. Resultaten in lijn van mijn verwachtingen.
- Een aantal leerlingen die weinig hebben gedaan in de les zijn door de mand gevallen.
Gemiddelde score 29,8
Verwachte N-term 1,0
Wat Roelant hierboven zegt onderschrijf ik ook. Verwachte n-term 1. Een gemiddelde score van 30.
Wat zijn jullie gemiddelde puntenscores?
33 punten
Ik verwacht een maximale N-term van 1.0, misschien zelfs lager
Prima examen! Sluit me aan bij Roelant.
Laagste: 24 punten
Hoogste: 44 punten
Gemiddeld; 34,8 punten.
Ik verwacht een N-term van 0,8 - 1,0
Gemiddelde score van 34,0
SE is 6,2
Laagste 24 punten hoogste 49(!) punten.
Gemiddeld aantal punten 30,2. Ik verwacht een N-term van minder dan 1.
Laagste: 27
Hoogste: 42
Gemiddeld: 33,9 (20 leerlingen)
N-term: verwachting tussen 0,7 en 1,0
score van 36, ik verwacht een N term van 0,8/0,9
2 groepen, allebei 32 gemiddeld
n term ik gok tussen de 0,7 en de 1,0
30,6 gemiddeld over 2 klassen van 30 leerlingen. Hoogste 41, laagste 12.
Wanneer is een rekenfout een rekenfout? Ik ben bezig met de 2e correctie. Leerling heeft de juiste berekening maar komt uit op 10.294. Hier is 1 punt voor gegeven onder het mom "rekenfout". Maar de leerling had hier toch in moeten zien dat zo'n getal nooit kan kloppen?
Qua inhoud een prima examen en makkelijker dan voorgaande jaren.
Wel bijzonder vreemde scoreverdeling dit jaar, waarom in hemelsnaam 2 punten voor vragen waarbij er voor elk punt een 33,3% gokkans is?
klas 1 (24 lln): 32,5 pt.
klas 2: (25 lln): 32,4 pt.
Ga uit van een n-term van 0,8.
Persoonlijk vond ik het geen goed examen. Het examen was niet moeilijk, wél eenzijdig. Daarbij ben ik van mening dat sommige vragen echt niet passend zijn voor mavo-4 danwel dat de goed te rekenen antwoorden te wensen over laten.
Hoezo mag ik bij vraag 15 een antwoord passend bij het maatschappelijk aspect niet goed rekenen? Wij leren ze toch ook dat sparen beter is dan lenen? Dat ze zo met hun geld leren omgaan/budgetteren? Uit de vraag is niet af te lijden dat het perse om het commerciële aspect gaat.
En waarom bij vraag 40 alleen antwoorden die passend zijn voor gepensioneerden met een hoog inkomen? Wat is de definitie van een hoog inkomen? Mensen met een hoog inkomen hebben ook vaker een hoger pensioen. En vaak lichamelijk minder zwaar werk.
En waarom een antwoord fout rekenen als er één cijfer achter de komma staat, maar verder helemaal goed is (incl. berekening). Terwijl als een leerling het antwoord afrond op hele euro's we het wel moeten goed rekenen, terwijl er dan geen ,00 of ,- achter hoeft te staan.
Tuurlijk, ik weet, zo staat het in het voorschrift. Toch ben ik van mening dat je daarmee niet het juiste aftoetst en dat de beoordeling die hiermee samen hangt onevenredig zwaar is.