Vakinhoudelijk discussie
Bij vraag 10 heb ik een aantal leerlingen die het volgende antwoord hebben:
6.433 + 174.765 = 181.198
230.000 + 18.000 = 248.000
248.000 / 181.198 = € 1,368 -> €1,37
Kun je voor het laatste stuk een punt geven vanwege doorwerkfout?
M.i. niet, de leerling had kunnen zien dat €1,37 een zeer onwaarschijnlijk antwoord is.
Volgens mij kun je voor het antwoord € 1,37 1 scorepunt toekennen. Ze werken door met een fout, dus wel het tweede scorepunt kun je toekennen.
Doorwerkfout. Stap 1 wordt verkeerd gedaan. Ze rekenen door met een verkeerd antwoord .
stap 1 geen punt
stap 2 1 punt
Ik snap je gedachte, maar aan de andere kant doet de leerling bij stap 2 wel wat deze moet doen.M.i. niet, de leerling had kunnen zien dat €1,37 een zeer onwaarschijnlijk antwoord is.
Het door schatting verzuimen te checken of het antwoord wel goed kan zijn is volgens mij bij een rekenfout, niet bij een doorwerkfout. Daarom ken ik ook een punt toe voor het tweede gedeelte.
Is toch lastig dat ik 1 punt MOET aftrekken bij vraag 5 als kandidaten verkeerd afronden terwijl hier afronden op een heel getal opeens wel is toegestaan.
Wij zijn van mening dat wanneer je uitkomt op een vermogen van 1,37 per huishouden je hiervoor géén punten kunt geven. Uiteraard zien wij ook dat het hier mogelijk een doorrekenfout betreft, maar hier laat het schattingsvermogen van de leerlingen te wensen over. Een vermogen van 1,37 is wat ons betreft een onmogelijke uitkomst bij deze vraag.
Wij zijn van mening dat wanneer je uitkomt op een vermogen van 1,37 per huishouden je hiervoor géén punten kunt geven. Uiteraard zien wij ook dat het hier mogelijk een doorrekenfout betreft, maar hier laat het schattingsvermogen van de leerlingen te wensen over. Een vermogen van 1,37 is wat ons betreft een onmogelijke uitkomst bij deze vraag.
Benadeel je de leerling niet dubbel? doorwerkfout en schattingsfout? terwijl leerling wel inziet dat het de berekening vermogen/huishouden is? Ik heb hier wel een 1 punt voor gegeven. Ik ben benieuwd hoe de rest hier over denkt..
Leerling doet alles goed maar rond af op €25.526 😓 Als we toch niet moeilijk doen om het afronden bij deze vraag, kan dit ook neem ik aan.
Leerling doet alles goed maar rond af op €25.526 😓 Als we toch niet moeilijk doen om het afronden bij deze vraag, kan dit ook neem ik aan.
Nee, dit kan dan weer niet. Dit is foutief afronden, niet “anders afronden”.
Heb ik ook gedaan en dus voor dit antwoord 1pt gegeven. Dubbel straffen is niet aan de orde wat mij betreft.
Wij zijn van mening dat wanneer je uitkomt op een vermogen van 1,37 per huishouden je hiervoor géén punten kunt geven. Uiteraard zien wij ook dat het hier mogelijk een doorrekenfout betreft, maar hier laat het schattingsvermogen van de leerlingen te wensen over. Een vermogen van 1,37 is wat ons betreft een onmogelijke uitkomst bij deze vraag.
Benadeel je de leerling niet dubbel? doorwerkfout en schattingsfout? terwijl leerling wel inziet dat het de berekening vermogen/huishouden is? Ik heb hier wel een 1 punt voor gegeven. Ik ben benieuwd hoe de rest hier over denkt..
Heb ik ook gedaan en dus voor dit antwoord 1pt gegeven. Dubbel straffen is niet aan de orde wat mij betreft.
Wij zijn van mening dat wanneer je uitkomt op een vermogen van 1,37 per huishouden je hiervoor géén punten kunt geven. Uiteraard zien wij ook dat het hier mogelijk een doorrekenfout betreft, maar hier laat het schattingsvermogen van de leerlingen te wensen over. Een vermogen van 1,37 is wat ons betreft een onmogelijke uitkomst bij deze vraag.
Ik vind dit standpunt onbegrijpelijk, als jullie deze mening dan moet je leerlingen ook geen punt toerekenen als ze alleen stap 1 doen en stap 2 helemaal niet maken en dus stoppen bij het antwoord € 4.625.360.000. Dat is feitelijk wat je zegt want door schatting had je ook kunnen zeggen dat dit antwoord niet goed is.
Kortom leerlingen horen gewoon 1 punt te krijgen voor stap 2 als ze delen door 181.198 ook al lijkt de uitkomst geenzins op wat het ongeveer moest zijn. Je kan leerlingen niet dubbel straffen.